Christina Bu, Nils Sødal og Christian Eriksen tar ikke vel i mot regjeringens nye elbil-regime. Foto: Pixabay, Elbilforeningen, NAF, Bellona.

I forslaget til revidert nasjonalbudsjett går regjeringen inn for innføre delvis moms på elbiler.

Delvis, fordi det bare er bilene som koster mer enn en halv million som blir ilagt reell moms. Elbiler som koster under 500 000 kroner vil i praksis gå nesten helt fri som følge av en kompensasjonsordning som samtidig foreslås innført.

Fra enkelte hold reageres det likevel kraftig på forslaget.

«Elbilmoms-sjokk», skriver NAF i sin pressemelding etter at forslaget ble kjent.

Interesseorganisasjonen er mest opptatt av en effekt av tiltaket, der bilkjøpere som står i leveringskø og får en ikke beregnet moms på toppen av prisen de har avtalt i kontrakten sin. Grunnen er at det er avgiftene når man mottar bilen som gjelder, ikke når man bestiller den, som må betales.

– Stortinget må rydde opp i regjeringens elbil-forslag. Dette kan ikke bli stående. Mange har tatt beslutningen om at deres neste bil skal være elbil. De rammes av denne avgiftsøkningen, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

«Støre snubler på målstreken»

Fra Elbilforeningens generalsekretær Christian Bu er reaksjonen enda sterkere.

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede klimatiltak, sier Bu i meldingen som er sendt ut.

Elbilforeningen er svært kritisk til regjeringens forslag. De slår hardt ned på den delen av forslaget som handler om en subsidieordning. Tungvint og utrygt, kaller Elbilforeningen det.

– I går var vi på god vei mot å nå Stortingets mål om kun elbiler i nybilsalget i 2025. I dag foreslår regjeringen å ta en stor omvei. Det har vi ikke tid til i klimapolitikken, sier Christina Bu og legger til at det er uforståelig at Jonas Gahr Støre snubler på målstreken. – Han kunne løpt i mål i 2025 og gjort Norge til verdens første land som elektrifiserer hele nybilsalget. Nå er plutselig alt i spill.

Minner om CO2-besparelsen

Miljøstiftelsen Bellona liker heller ikke kompensasjonsordningen som er foreslått.

– Momsfritaket er et glimrende klimatiltak. Elbilene solgt i Norge i 2021 sparer oss for nesten tre millioner tonn CO2-utslipp gjennom sin levetid sammenliknet med om vi kjøpte bensin- eller dieselbiler. Bilkjøp er den nest største investeringen folk flest gjør, så merverdiavgiftsfritaket spiller selvfølgelig en stor rolle i den kjøpsbeslutningen, sier fagsjef i Bellona, Christian Eriksen.

MDG vil forby fossilbiler i Oslo sentrum

Men selv om det snart trolig blir dyrere for enkelte å kjøpe elbil, kan det om få år bli et av få alternativ for de som ønsker å trafikkere i Oslo indre by med egen firehjuling. I alle fall om MDG får det som de vil. MDG har i sitt utkast til nytt partiprogram foreslått at det blir forbudt med bensin- og dieselbiler innenfor hele ring 2 innen 2025. Området dekker deler av Frogner, St. Hanshaugen, Sagene, Grünerløkka og Gamle Oslo i tillegg til Oslo sentrum.

Kun kjøretøy drevet på elektrisitet, hydrogen eller biogass vil bli tillatt i sonen, ifølge MDGs forslag.


- Annonse -
Vil du annonsere her?