En fersk undersøkelse viser at bilprodusentene generelt forsøker å holde liv i fossilkonseptet lengst mulig.
Den samlede konklusjonen er at verdens store bilmerker er sinker i klimasammenheng – og noen ser ut til å lobbe for å forlenge livet til forbrenningsmotoren. Tolv av verdens store bilmerker er sjekket i detalj for sitt ståsted i klimaspørsmål, og holdt opp mot sin egen innsats ved undersøkelse av framtidige produksjonsplaner fram til 2029.
Alle de tolv undersøkte bilmerkene har sluttet seg til målene i Parisavtalen. Men oppfølgingen er det verre med.
Tesla i en særstilling
Bare Tesla får fullt godkjent i undersøkelsen til tenketanken InfluenceMaps. Den amerikanske elbilprodusenten driver i tråd med prinsipper som følger opp målene i Parisavtalen, blir det fastslått.
En talsperson for InfluenceMap, Ben Youriev, sier dette:
– IPCCs nyeste rapport er klar på at hurtig oppskalering av batteridrevne kjøretøy er avgjørende for å nå klimamålene. Men denne undersøkelsen viser at store bilprodusenter fortsatt er blant de største motkreftene for en global klimapolitikk.
Nærmest listetopp Tesla kommer Mercedes-Benz, og disse to merkene er de eneste som har en strategi som kan føre dem fram til batteridreven teknologi raskt nok til å oppfylle kravene stilt av IEA, det internasjonale energibyrået. Der er siktemålet at man oppnår Parisavtalens klimamål om maksimal global temperaturøkning på 1,5 grader.
Toyota får dårligst karakter
I IEAs modell forutsettes at 57,5 prosent av alle biler i verden er elektriske innen 2030. Men pr i dag er status at bare 32 prosent av bilene vil være elektrisk drevet i 2029.
Tre japanske bilmerker ligger dårligst an når det gjelder andelen elektrisk drevne bilmodeller i 2029: Toyota (14 %), Honda (18 %) og Nissan (22 %).
Analysene viser at det er en klar sammenheng mellom bilprodusentenes engasjement i klimastrategier, og deres produksjonsstrategier. InfluenceMap slår fast at Toyota har svakest klimaengasjement av alle de tolv bilmerkene som er analysert.
– Nesten ingen bilprodusenter klarer å holde tritt med overgangen til nullutslippsteknologi. Denne undersøkelsen viser at de som sakker mest akterut er de samme som er mest negative når det gjelder å stå opp for klimaet, sier Ben Youriev.
Det er likevel regionale forskjeller i måloppnåelse. 49 prosent av Toyotas EU-produserte bilflåte vil være elbiler i 2029, mens kun 4 prosent Toyota-modeller vil være eldrevne i USA.
Bransjen er klimanegativ
Et annet funn i undersøkelsen er at SUV-produksjonen er en trend som truer avkarboniseringen av bilsektoren. Alle de 12 bilmerkene har planer om å produsere mer av SUV-modeller i 2029 enn i 2020.
I sin avsluttende konklusjon skriver InfluenceMaps:
«Industriorganisasjoner som representerer bilprodusenter i viktige regioner som USA, EU, Tyskland, Japan og UK, er overveiende negativt orientert i sitt klimaengasjement. De er strategiske talerør for bilprodusenter med en negativ spydspissrolle, der oppgaven er å snakke ned forsøk på klimalovgivning».