Et stadig vanligere syn i Norge, kunstsnø som utvei for å drive langrennsport. – Det er ironisk at det statlige oljeselskapet Equinor er hovedsponsoren til juniorlandslaget i langrenn, samtidig som Equinors olje- og gassutvinning er hovedtrusselen mot skisportenes framtid. Klimakrisen fører til at snøen blir borte, sier kommunikasjonssjef i Greenpeace Norge, Aud Hegli Nordø. Foto: Naturpress / Greenpeace.
- Annonse -
FIVH søker fundraisere

(SAKEN ER OPPDATERT) I en underskriftskampanje som Greenpeace Norge lanserer tas det til orde for at både sponsoravtaler og reklame betalt av fossilaktører skal forbys.

Et slikt forbud vil forhindre at fossile selskaper får kjøpe seg legitimitet i befolkningen, mener organisasjonen. 

– Selskaper innen olje, kull og gass, bilbransjen og luft- og sjøfartselskaper bruker reklame og sponsoravtaler som en avledning fra de klimaødeleggende virksomhetene sine, mens handlingene deres ødelegger liv og fører oss dypere inn i klimakrisen, sier Frode Pleym, leder i Greenpeace Norge.

Et forbud mot fossilreklame vil bidra til å kutte utslipp, begrense åpningen av nye olje- og gassprosjekter og bidra til at vi ikke blir lurt til å tro at olje, gass eller kull er løsninger på klimakrisen, hevder Greenpeace.

Annonse

Grønnvasking

Organisasjonen er klare på at Equinors aktivitet havner inn under kategorien grønnvasking.

«Vi kaller det grønnvasking når fossile selskaper prøver å fremstille seg som miljøbevisste, samtidig som de fortsetter å utvinne olje, selge fossilbiler eller promotere unødvendige og forurensende flyreiser», står det i Greenpeace-utsendelsen.

Et eksempel som trekkes fram er Equinors sponsing av det norske juniorlandslaget i langrenn. Greenpeace påpeker at olje- og gassutvinning er hovedtrusselen mot skisportenes framtid, og at klimakrisen fører til at snøen blir borte.

– Det er ironisk at Equinor sponser langrenn all den tid hovedjobben deres er å produsere olje og gass som bidrar til klimakrisen. Skiforbundet lar seg bruke til å grønnvaske Equinors klimafiendtlige oljeboring. Equinors “Morgendagens helter” burde døpes om til “Morgendagen smelter”, sier kommunikasjonssjef i Greenpeace Norge, Aud Hegli Nordø.

– Har skiftet taktikk

Greenpeace gjør en sammenligning med tobakk- og alkoholindustrien.

«Over 7 millioner mennesker dør en for tidlig død på grunn av de små partiklene som dannes under forbrenning av fossilt brennstoff som olje, gass og kull. Det er like mange som dør av tobakk eller over dobbelt så mange enn som dør av alkohol. Likevel får fossilindustrien lov til å reklamere, mens tobakks- og alkoholindustrien har reklameforbud i en rekke land, inkludert i Norge«, heter det i pamfletten.


Når du først er her: Naturpress har ingen millionærer i ryggen, og vi er helt avhengig av støtte fra våre lesere. Å bli abonnent koster kun 83 kroner i måneden hvis du kjøper for ett år. Pengene går direkte til mer og bedre miljøjournalistikk. DU får tilgang til alt innhold.


– Fossilindustrien har vært klar over klimarisikoen av handlingene sine siden 1960-tallet, og brukte lenge skandaløse metoder som industrifinansiert forskning for å så tvil om menneskeskapte klimaendringer. Nå har de skiftet taktikk, og prøver snarere å fremstille seg som grønne og framtidsrettede selskaper, blant annet gjennom grønnvasking, villedende reklame og sponsoravtaler i kultur- og idrettsverden, sier Nordø.

– Fossilindustrien har fått lov til å drive med grønnvasking altfor lenge. Nå er tiden inne for å ta tilbake kontrollen over hvilke reklamer og sponsoravtaler vi vil ha i det offentlige, både for klimaets framtid og helsas skyld, sier Nordø.

– Tar klima på alvor

Informasjonsdirektør i Equinor, Sissel Rinde, sier i en epost til Naturpress at de ikke har noe behov for å grønnvaske virksomheten sin.

– Vi tar klima på største alvor, og er stolte av den rollen vi spiller i energiomstillingen.

Er det ikke, som Greenpeace gir uttrykk for, ironisk at dere sponser vinteridrett når olje- og gassproduksjon og forbruk av fossile kilder, i andre enden skaper et varmere klima som forkorter vintrene?

– Som andre kommersielle selskaper som opererer i markeder preget av konkurranse er vi opptatt av kommunikasjon for å formidle hvordan vi skaper verdier og hvilken rolle vi spiller i samfunnet.

– Morgendagens Helter er vårt sponsor- og talentutviklingsprogram der vi støtter unge mennesker som har en sterk indre motivasjon og som legger ned maksimalt med innsats for å få til noe ekstraordinært — enten det er i klasserommet, på en idrettsarena eller på en scene, sier Rinde.

Naturpress har også kontaktet Norges Skiforbund med spørsmål knyttet til denne saken. Når og hvis vi får svar blir saken oppdatert.


- Annonse -