«Grønnvaskere snakker høyt om bærekraft uten å bidra med noe som gjør verden bedre.» Grønnvaskingsplakaten trekker til seg stadig flere norske bedrifter som stiller seg åpent til skue.
Ved å signere på Grønnvaskingspakaten forplikter virksomhetene seg til å følge ti prinsipper (se nederst i artikkelen) i sin kommunikasjon, og bidra aktivt til kunnskap- og erfaringsdeling.
Team Tomorrow – et profilbyrå – heter det nyeste firmaet som har signert. Ledelsen hadde bestemt seg svært tidlig for å bidra til arbeidet mot grønnvasking.
– For Team Tomorrow var Grønnvaskingsplakaten noe vi visste vi skulle signere allerede før vi startet selskapet vårt. For oss er det åpenbart at vi skal gjøre alt i vår makt for å bidra til å bygge samfunnet i riktig retning, og dette er selve grunnsteinen i vår forretningsmodell. Grønnvaskingplakaten er en viktig ledestjerne for oss i vårt arbeid for å gjøre norsk reklamebransje mer bevisst sitt ansvar, og for at influenserne i stallen vår bruker påvirkningskraften sin til noe positivt. Når vi vurderer om vi skal ta på oss kundeoppdrag er alltid Grønnvaskingsplakaten med som vurderingskriterie, og gjør det også enklere for oss å dulte kundene våre i riktig retning, uttaler Hanne-Lene Dahlgren, medgründer og bærekraftsjef i Team Tomorrow.
Grønnvaskingsplakaten ble etablert i 2020 og bak plakaten står Skift – Næringslivets klimaledere, Miljøstiftelsen Zero, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender. Sammen har de utviklet et samarbeid mellom virksomheter fra ulike sektorer. Blant medlemmene er store aktører som Hydro, Telenor, Yara, Posten, Jernia, Veidekke, Storebrand, KLP, Snøhetta, Norgesgruppen, Orkla, Agder Energi, Norges Idrettsforbund, Nordland Fylkeskommune, Visit Bergen og Moss Kommune.
Vil slå ned på grønnvasking
Forbrukertilsynet har vært involvert i utviklingen av prinsippene. De varsler at de i større grad kommer til å slå ned på villedende markedsføring i tiden fremover.
– Det er fullt mulig å kommunisere om bærekraft til forbrukere uten å bryte det grunnleggende forbudet mot villedende markedsføring, sier Tonje Drevland, seksjonssjef i Forbrukertilsynet.
– Dette krever imidlertid at næringslivet faktisk setter seg inn i regelverket, for deretter å kunne være kreative innenfor lovens grenser. Følger man prinsippene i Grønnvaskingsplakaten, skal det mye til å bryte reglene i loven, forteller Drevland.
Hun mener at ved å følge prinsippene i plakaten skapes det tillit hos forbrukerne, noe som igjen gir økt konkurransekraft.
Dette er grønnvaskingsplakaten:
1. Vær ærlig og etterrettelig.
2. Pass på at bærekraftsarbeidet ikke bare skjer i kommunikasjons- og markedsavdelingen.
3. Vær varsom med å snakke om viktigheten av bærekraft, natur, klima, menneskeverd og etisk handel, dersom man selv ikke har tatt reelle grep.
4. Unngå å tåkelegge eller underkommunisere egne utslipp og negative avtrykk på klima, natur og mennesker.
5. Vær varsom med å bruke en stor del av markedsbudsjettet på små tiltak som ikke gjør noe med det vesentlige fotavtrykket.
6. Unngå å kjøpe god samvittighet gjennom klimakvoter eller ved å la andre plukke plast.
7. Bruk de etablerte merkeordningene, eller jobb for å etablere gode merkeordninger på tvers av din bransje dersom det mangler.
8. Vær forsiktig med uttrykk som “bedre for klima”, “bedre for naturen”, “bedre for miljøet” osv.
9. Vær varsom med å markedsføre virksomheten kun på bærekraftsmål den er god på.
10. Vær forsiktig med å bruke donasjoner og sponsorater som bevis på at du jobber med bærekraft.
Ill.: Skift.