Det er et forbrukerbedrag å stadig referere til miljø, klima og det grønne skiftet fra en aktør som Equinor, mener organisasjonen.
I rapporten «Når en svart bransje grønnvaskes» som legges fram i Arendal denne uka, tas det til orde for at reklame for fossile produkter skal bli forbudt.
– En naturlig oppfølging av Grunnlovens miljøparagraf, sier rapportens forfatter og generalsekretær i Besteforeldrenes klimaaksjon, Andrew Kroglund, i en post på BKAs nettsider.
Et budskap som BKA sender ut er at reklame for fossile energibærere «villeder oss ved å beskrive det fortsatte forbruket av fossilt brensel som akseptabelt, normalt og til og med uunngåelig.»
Ifølge organisasjonen er det et forbrukerbedrag å stadig referere til miljøet, klimaet, det grønne skiftet og til påståtte samfunnsmessige fordeler av fortsatt satsing på fossile energibærere, slik som både Equinor og andre aktører gjør.
Fraråder å ta i mot Equinor-penger
I dag er det lovlig med slik fossilreklame. BKA mener at det i påvente av et forbud må innføres et påbud om at enhver reklame for fossile produkter må ledsages av en advarsel mot skadevirkningene for helse, miljø og klima.
Equinor har i mange år betalt sponsormidler til kulturliv og idrett, og er blant annet kjent for sin kampanje «Morgendagens helter», der unge talenter, direkte eller indirekte, støttes med penger fra Equinor. BKA er kritisk, og fraråder nå sivilsamfunnsorganisasjoner, kulturinstitusjoner og idrettsbevegelse om å ta imot sponsormidler fra Equinor og andre fossil-selskaper.
– De virkelige morgendagens helter
– De virkelige morgendagens helter er de som tør gå foran i det grønne skiftet, og kreve sin rett, i stedet for å henge igjen i gårsdagens løsninger og måte å tenke på, sier Kroglund.
Besteforeldrenes klimaaksjon har ellers følgende krav til Equinor:
Equinor må forsere overgangen fra fossil slik at 75 % av selskapets investeringer i 2030 er innenfor fornybar-området. Fra 2023 settes 10 prosent av alle inntekter til tap og skade fra fossil energi, som årlig utbetales til FNs klimafond.
Naturpress har forelagt Equinor utspillene fra BKA. Informasjonsdirektør Sissel Rinde svarer at hun ikke har noen kommentar, da de ikke selger produkter.
– Om reklame for fossil energi bør forbys er jeg ikke den rette til å svare på, svarer Rinde.