Store ord om bærekraft og ønsket om å nå ut til supportere viser seg å være et spill for galleriet.
Det viktigste er å tjene penger og å reise dit betalingsvilligheten er størst.
Det viser en omfattende kartlegging gjort av et knippe anerkjente journalister på vegne av den danske organisasjonen Play the Game.
Les hele studien her: Flying high: How European football clubs are exploiting fans and the environment
Superliga-klubber vil ha mer penger – reiser mest
Journalistene har sett på reisevirksomheten til de fem største ligaene i Europa og også tatt et spesielt blikk på klubbene som i 2021 ønsket å etablere en egen Superliga.
Ikke overraskende er det penger som er motivet for å reise.
Av de 12 klubbene som foreslo å danne en europeisk superliga i 2021 har ti av dem denne sommeren hatt omfattende reisevirksomhet til andre kontinenter.
De eneste av de tolv klubbene som ikke har reist utenfor Europa er Inter og Juventus fra Italia.
Fem av seks Premier League-klubber har vært i USA (Arsenal, Chelsea, Liverpool, Manchester City og Manchester United) og en klubb i Asia (Tottenham).
En viktig forklaring – i tillegg til at flere av klubbene i Premier League har amerikanske eiere – er at TV-inntektene for klubbene de siste årene har stagnert eller gått ned og betalingsvilligheten for å se trenings- og oppvisningskamper har gått opp i visse markeder.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Mer penger – flere utslipp
For fem-seks år siden fikk de største klubbene 30-40 millioner kroner for minicuper om sommeren, nå kan sommerturneer gi klubbene inntekter på over 100 millioner kroner, ifølge undersøkelsen.
Klubbene som drar til USA kan selge backstage-billetter til 30-40.000 kroner og ta over 50.000 kroner for billetter der du får møte spillere og trenere før eller etter kamp. Og da er det ikke engang sikkert at du får møte lagets største stjerner.
Disse turene har selvfølgelig et langt større karbonavtrykk enn reiser i Europa og denne reisevirksomheten strider imot mange av lagenes egne uttalte miljømålsettinger.
Beregninger gjort av BBC antyder at reisene til Chelsea og Manchester United til USA i forbindelse med sesongoppkjøringen denne sommeren alene vil generere rundt 200 tonn CO2 for hver klubb. Det tilsvarer 800.000 kilometer bilkjøring.
Beregningen er gjort med utgangspunkt i 30 personer på Business Class.
Men Play the Game skriver at det kan være mer enn 80 personer med på disse turene, inkludert journalister.
Tottenham er en av klubbene som har signert FN’s Sports for Climate Action Framework og har fått ISO 20121-sertifisering, som er en viktig internasjonal standard for bærekraftige arrangementer.
Likevel reiste klubben lengre enn noen andre av de 12 Superliga-klubbene. Denne sommeren har de vært i både Japan og Sør-Korea.
Tottenham sier til Play The Game at de jobber med å redusere utslippene og at de vil «kompensere utslipp der det er mulig ved å kjøpe karbonkreditter verifisert av FNs klimakonvensjon.»
Og klubben sier at de anstrenger seg for «å minimere flyreiser, med lagledere og delegater som reiser med lagets fly. I løpet av sesongen vil laget reise med buss på alle avstander under 2,5 timer, der spillernes fysiske optimalisering og prestasjoner ikke blir kompromittert som et resultat av reisingen.»
Ingen reiser til Afrika
Tall fra Play the Game i perioden 2014 til 2023 viser at av 653 sesongoppkjøringskamper spilt av de 12 Superliga-klubbene så er 412 (63 prosent) spilt i utlandet og flesteparten av dem utenfor Europa.
Av 412 utenlandskamper ble 262 spilt i Asia eller Nord-Amerika, som utgjør 40 prosent av alle sesongoppkjøringskamper.
Når lagene spiller på hjemmebane, kommer motstanderen sjelden fra samme land.
Nesten ingen kamper blir spilt i Afrika, til tross for at mange av lagets supportere befinner seg på der.
Til sammenligning spiller nesten ingen franske lag treningskamper utenfor Frankrike.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Manchester City med flest utenlandsturer
Av de engelske klubbene er det Manchester City som har det største karbonavtrykket. Siden 2014 har klubben spilt tre fjerdedeler av kampene sine utenfor Europa.
Blant de 19 klubbene som reiste mest, ble 56 prosent av kampene spilt på såkalte nøytrale baner, det vil si at begge lagene må reise langt for å spille kampen.
For eksempel fløy både Tottenham og Premier League-rivalen West Ham mer enn 14.000 kilometer til Perth i Australia for å spille en vennskapskamp sist sommer, mens Manchester City spilte mot Atletico Madrid i Coupang Play Series i den sørkoreanske hovedstaden Seoul, som er nesten 9.000 kilometer fra klubbens hjemmebase.
Mange av disse turene flys med privatfly.
Denne artikkelen ble først publisert i Idrettspolitikk.no