Leteprogrammet til Statoil i Barentshavet er i gang, og funnet på Kayak-feltet gir «mulighet til å teste ut flere nye prosjekter», sier selskapet.
Det kommer fram i resultatrapporten for andre kvartal, som ble lagt fram torsdag morgen. Der blir det ellers meldt om et driftsresultat for Statoil på 3,244 mrd USD, tilsvarende litt mer enn 25 mrd NOK.
Statoil forventer en produksjonsvekst på om lag 5 prosent i 2017, ifølge konsernsjef Eldar Sætre.
Sætre sier at Statoil har sterk progresjon i sine prosjekter.
– Gina Krog har startet produksjon og vi har fortsatt god fremdrift på Johan Sverdrup og andre prosjekter, som Aasta Hansten, Mariner, Oseberg Vestflanken, Peregrino Fase 2, Dudgeon og Hywind. På norsk sokkel har vi fått godkjent planene for tre nye prosjekter, og levert inn ytterligere en utbyggingsplan, sier Sætre.
– Hittil i år har vi boret 14 letebrønner og gjort ni funn. Flere av disse kan raskt settes i lønnsom produksjon. Leteprogrammet vårt i Barentshavet ble innledet med Kayak-funnet, og gir oss mulighet til å teste flere nye prospekter. Vi forventer å bore rundt 30 letebrønner i 2017, sier Sætre.
Skal fortsette å utvikle leteandelene
Selskapet lever nå med en oljepris på ca 50 dollar fatet.
I halvårsrapporten sier Statoil at selskapet har til hensikt å fortsette utviklingen av den store porteføljen av leteandeler, og de anslår at samlet aktivitetsnivå for letevirksomheten vil ligge på rundt 1,3 milliarder USD i 2017, eksklusive signaturbonuser.
Artikkelen fortsetter under bildet
Fall i oljeetterspørselen allerede om 8 år?
Samtidig med at Statoil melder om stor leteaktivitet og lønnsom drift, kommer det nye analyser om hvilket oljeforbruk verden vil etterspørre i de nærmeste årene. Ifølge analytikere i storbanken Goldman Sachs kan gjennomslaget for elbil verden rundt bli stort i løpet de neste 13 årene, og dermed påvirke oljeetterspørselen markant. Banken tror på en 40-dobling av antall elbiler, ifølge DN, som igjen siterer Reuters. Det betyr 83 millioner elbiler i 2030, mot om lag to millioner i dag.
Sammen med med mer effektive bensinmotorer, lavere økonomisk vekst og høyere drivstoffpriser kan dette tilsammen gjøre at verdens etterspørsel etter olje kan nå toppen allerede i 2024, mener Goldman Sachs´ oljeanalytikere.
Hovedfoto: Fra Gina Krog-feltet (Foto: Statoil/Ole Jørgen Bratland)