Den nye normalen, lading av strøm, ikke fylling av bensin. Foto: Pixabay.

I hele oktober ble det solgt kun 266 nye bensinbiler her til lands. Samtidig ble det solgt 9723 elbiler.

– Nye bensinbiler har blitt utkonkurrert, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

– Nå går det fort. Antall nye bensinbiler er redusert til en tidel av hva det var for fem år siden. Dette er i ferd med å tørke helt ut. I stedet velger folk flest elbiler når de velger ny bil, sier Braadland i NAFs pressemelding.

En periode av bilhistorien som nærmer seg slutten

Braadland velger å omdefinere hva en vanlig bil i Norge nå er.

Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF. Foto: NAF.

– At det selges 266 nye bensinbiler og 9 723 nye elbiler på en måned er et uttrykk for at en periode av bilhistorien nærmer seg slutten, og en ny begynner. Elbilen er den nye bilen for de aller fleste, sier han.

Ifølge NAF er det bare én gang tidligere de siste årene at det har det blitt solgt færre bensinbiler i Norge, og det var i januar i år. Da ble det solgt 175 nye bensinbiler. Alt ifølge tall fra OFV, Opplysningsrådet for veitrafikk.

– Med snart 600 000 elbiler på norske veier utgjør elbilene nærmere 20 prosent av bilparken. Det gjør Norge til det landet i Europa med høyest andel elbiler i bilparken, sier Braadland.

Også salget av dieselbiler går ned. Det ble solgt 462 dieselbiler i oktober, som er ned 80 prosent fra samme måned i 2017.

I hele 2021 ble det solgt over 113 000 elbiler i Norge. Bare Tyskland (356 000), Storbritannia (190 000) og Frankrike (162 000) solgte flere elbiler, men i motsetning til Norges 5,4 millioner innbyggere har disse tre landene i snitt 72 millioner innbyggere.

Redd for at interessen minker med nye avgifter

I NAF er man bekymret for den nye vektavgiften som er varslet til neste år, og som vil ramme elbiler ekstra på grunn av høyere vekt enn bensinbiler. Det blir også moms på elbiler som koster over en halv million kroner, og grensen for bompenger for elbiler økes fra 50 til 70 prosent av taksten på bensin- og dieselbiler.

Dette kan rokke ved den norske elbil-suksessen, tror Braadland i NAF:

– Myndighetenes politikk så langt har vært vellykket, fordi avgiftene får folk til å velge det politikerne vil at de skal velge. Det er fortsatt lønnsomt for mange å velge elbil. Men ved å pepre elbilen med nye avgifter, slik de gjør nå, risikerer de at folk mister noe av interessen. Lave avgifter og lave bompenger har vært en viktig driver for mange når de skaffer seg elbil, sier han.


- Annonse -
Vil du annonsere her?