UiT – Norges Arktiske Universitet – blir det første universitetet i landet som kommer til å få egne elfly til bruk i forskning.
Kanskje kommer de to bestilte elflyene til Troms i løpet av inneværende år.
UiT opplyser at investeringen er på 4,7 millioner kroner over tre år, da inkludert midler knyttet til forskning på fornybar energi.
– Vi er det eneste universitetet i landet, så vidt meg bekjent, som snart kommer til å få operative elfly og anvendbar forskning direkte tilknyttet denne teknologien, sier instituttleder Bjørn-Morten Batalden ved Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet, i et innlegg på UiTs hjemmesider.
Kort flytid
Flyene vil ha en flytid på bare litt over 1 time før batteriene må lades. Det er meningen at lading primært skal skje fra solcellepaneler, ved hjelp av fotovoltaisk effekt. UiT legger ikke skjul på at det er knyttet utfordringer til ladefunksjonen. Energiforbruket i kalde Norge er også en usikkerhetsfaktor.
– Vi skal prøve oss frem når det gjelder bruk av solcelle. Målet er å få til en balansert innhentning av energi. I tillegg skal vi forsøke oss på batterilagring av energi og forske på hvilken størrelsesordning som trengs for å lykkes med det, sier postdoktor, Clara Good, ved Institutt for fysikk og teknologi ved UiT.
Ennå mangler norsk regelverk
Prosjektet skal tilknyttes Arctic Centre for Sustainable Energy (ARC) og UTSA, som er en del av Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet ved UiT.
Instruktørene vil bli de som først vil få foreta prøveflygninger med elflyene, mens studentene må vente litt lenger. Det foreligger ennå ikke et regelverk for bruk av slike småfly her til lands.
– De er foreløpig ikke sertifisert for bruk i flygerutdanningen, men vi vil få mulighet til å sette oss inn i hvordan de fungerer frem til et nytt regelverk er etablert, sier teknisk sjef, Tage Jenssen, ved University of Tromsø School of Aviation (UTSA).
Norges første elfly overhodet er allerede bestilt av Avinor og Norges luftfartsforbund.