Elflymodell fra Zunum Aero. Foto: Zunum.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) fikk torsdag overlevert fra Avinor og Luftfartstilsynet, et forslag til program for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart.

–  Som samferdselsminister er en av mine hovedoppgaver å bidra til å løse klimakrisen. Jeg ser nå frem til å lese forslagene til elflyprogram fra Avinor og Luftfartstilsynet, sier Hareide i en melding fra departementet.

Ordinære flygninger i Norge kan skje innen 2030

Her foreslås det blant annet at Norge skal være arena for utvikling, testing og tidlig implementering av elektriske fly. Videre fastslår rapporten at innen 2030 kan de første ordinære innenriks ruteflygningene i Norge være elektriske.

Rapporten med forslag til elflyprogram skal nå ut på høring.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide mottok torsdag forslag til elflyprogram av luftfartsdirektør Lars Kobberstad og konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen. Foto: Frøydis Tornøe / Samferdselsdepartementet.

– Luftfart er inne i en spennende utvikling der ny teknologi kan gi helt nye muligheter for redusert miljøbelastning. Elektrifisering kan spille en viktig rolle i det grønne skiftet i luftfarten, nå i første omgang særlig på korte strekninger som vi har mange av på kortbanenettet i Norge, sier Hareide.


LES OGSÅ

- Annonse -

Historisk og elektrisk flytur på Gardermoen


Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen har tidligere uttalt at alle flygninger som som varer i opptil en og en halv time kan flys med helelektriske fly. Det vil i så fall innebære at Stockholm, Oslo og København ligger innenfor et slikt fellesgeografisk område.

Vil at Norge skal gå i front

Regjeringen sier at de ønsker at Norge skal gå i front for en mer miljøvennlig luftfart, og viser til at flere virkemidler allerede er i bruk. Bruk av CO2-avgift og krav om avansert biojetdrivstoff er blant disse.

Luftfart i EØS-området er med i EUs kvotehandelssystem, og innenriks luftfart er pålagt CO2-avgift. Fra 1. januar i år er det krav om at minst 0,5 pst av alt omsatt jetdrivstoff skal være avansert biojetdrivstoff.

Teknologisk utvikling, et mer effektivt luftrom og økt bruk av bærekraftig biojetdrivstoff vil kunne bidra til å få ned utslippene, skriver Samferdselsdepartementet.


 

- Annonse -
Vil du annonsere her?