Byråd for byutvikling, Anna E Tryti, mottar elbilpris på vegne av Bergen av kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland. (Foto: TLB)
- Annonse -

Hva får ordførere og politikere for de fire største byene til å tilbringe timer utendørs en augustkveld, sammen med blant annet Kristin Halvorsen, Monica Mæland og Anja Bakken Riise?

Det er selvsagt Arendalsuka, og kåringen av årets elbilhovedstad 2018 – de første som nominerte, og prominensene som jury.

De fire norske byene i finalen om hvem som har den mest offensive elbilsatsingen er de samme som i fjor – Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim, og i år var det Bergen som tok seieren knepent foran Oslo. Det var veksten fra forrige år som var avgjørende. Bergen har nå den høyeste prosentvise tettheten av el-biler, med 12,9%, mot Oslos 10,1%. Det er en økning på 3,3% fra i fjor, mot Oslos 3,2%

Arrangørene Norsk elbilforening, CICERO og Arendalsuka hadde lagt opp til en humørfylt, men faglig fundert duell. Stavanger syntes pinlig klare over at pallen som i fjor var utenfor rekkevidde, og kompenserte med standup-takter og skamløs jurysmisk som fikk både jury, konkurrenter og publikum til tidvis å brøle av latter.

Stavangers Per A Thorbjørnsen fikk frem latteren, og Oslos ordfører Marianne Borgen og byråd Lan Marie Berg tok også nederlaget med et smil (Foto: TLB)

Forurensing fra transport og veitrafikken er en av de største utfordringene for byene våre. Stortingets mål om å kun selge nullutslippsbiler fra 2025 krever at også kommune-Norge bidrar til det store elbilskiftet, melder de.

I 2017 vant Oslo en knapp seier foran Bergen, og ordfører Marianne Borgen, tok med seg pokal og tittel hjem. Trondheim kom på tredje plass og Stavanger på fjerde.

Tittelen «Norges elbilhovedstad 2018» handler om mer enn salg av elbiler. Den forutsetter offensive mål og virkemidler, og politisk vilje til handling, for å fremskynde overgangen fra fossil til elektrisk transport.

Premissene for juryeringen, i tillegg til medlemmenes egne vurderinger, var andel elbiler, antall ladegarasjer, tilrettelegging for nullutslippskjøretøy i nyttetrafikk, vekting og krav til nullutslipp i offentlige anbud, antall offentlig tilgjengelige ladestasjoner i forhold til el-bilbestand, andel elbiler i kommunalt eie, politisk holdning til elbil, støtteordninger, planer og strategier, forutsetninger for gjennomføring av tiltak.

Fredric Hauge årets Buddy

Som nytt av året delte Elbilforeningen også ut prisen «Årets Buddy» til en person som det siste året har gjort mye for å få fart på elektrifiseringen av bytrafikken.

Fredric Hauge fikk en orginalskisse av en Buddy som ikke fikk se dagens lys. Nå vil han gjøre Norge verdensledende i batteriteknologi. (Foto: Terje L Bjørsvik)

I 1989 importerte Fredric Hauge en ombygd Fiat med blybatterier, og insisterte på at den skulle kjøre gratis gjennom bomringen. Den ble beslaglagt flere ganger, men Hauge kjøpte den tilbake hver gang på auksjon. Nå er det 170.000 biler som kjører gratis gjennom bomringene.

Hauge er uredd, kompetent, storkjefta og resultatorientert, sa jury Kristina Bu i Norsk elbilforening.

Hauge vil nå bygge en norsk batterifabrikk med norsk kapital for å fremme kortreist batteriteknologi.

– Det er litt kult at Norge nå har blitt et foregangsland, sa prisvinner Hauge i takketalen. – Nå lager vi en batterifabrikk i Norge som vi håper også snart skal bygge batterier for fly.

- Annonse -