Salget av økomat i Norge øker, og osten er en vinner

Både produksjon og salg av økologisk mat øker jevnt, viser tall hentet fra Landbruksdirektoratets rapport.

723
Økologisk ost er i vinden (Foto: Visit Norway)

I første kvartal 2018 ble det solgt økologiske matvarer gjennom dagligvarehandelen for 1,4 mrd. kroner. Dette er ni prosent mer enn i samme periode i 2017.

Det er stiftelsen Matmerk som melder dette, og anledningen er det årlige arrangementet Økouka, som startet 21. september og pågår nå. Økouka promoterer økologisk og biodynamisk dyrket mat.

Både produksjon og salg av økologisk mat øker jevnt, viser tallene fra Landbruksdirektoratets rapport.

Annonse

Omsetningen av økologisk ost har hatt en særlig gunstig utvikling.

– Det er spesielt gøy å se at salget av norske økologiske oster økte med 59 prosent første halvår i år. Norge er et land med rike ostetradisjoner fra en tid der konvensjonelt jordbruk ikke var funnet opp enda. Bestemor ville ikke sagt økologisk, hun ville bare sagt mat. At forbrukerne fått øynene opp for dette, lover godt for Norge som ostenasjon, sier ny prosjektleder for Økouka, Kathrine Kinn, som til daglig er ansatt i Økologisk Norge.

Virkningene av den lange og tørre sommeren

Kathrine Kinn, prosjektleder for Økouka (Foto: Naturpress).

– Sommerens mangel på regn og høye temperaturer har gitt oss en påminnelse om hvor sårbare vi er. Det som blir spennende nå er å se om det er noe vi kan lære fra økologisk jordbruk med praksiser som vekstskifte, variasjon i plantemateriale og fokuset på jordkjemi og  biologi, sier Kathrine Kinn.

Økoheltene skal feires

I år er for første gang Vestfold og Tromsø representert med arrangementer under Økouka. Tilsammen 18 steder i Norge deltar.

– I år vil vi inspirere de som står med handlekurven i hånda på butikken, sitter med innkjøpsansvar i en restaurant eller i en butikk, til å kjøpe norskprodusert økologisk eller biodynamisk mat. Vi ønsker å løfte fram det vi kaller #økohelter – folk som har innrettet sin egen produksjon etter økologiske prinsipper, butikksjefer som satser på økologiske produkter og kokker eller bakere som velger økologiske råvarer. Vi vil vise fram de gode eksemplene, sier Kinn.

 

FAKTABOKS Økouka 2018

ØKOUKA arrangeres i Agder, Ålesund, Bergen, Buskerud, Molde, Møre og Romsdal, Nesset, Nord-Østerdal og Røros, Nordland, Oslo, Østfold, Rogaland, Sogn og Fjordane, Telemark, Tingvoll, Tromsø, Trøndelag og Vestfold.

De som samarbeider om prosjektet er:

Økologisk Norge, Norsk Bonde- og Småbrukarlag , Framtiden i våre hender, Bygdø Kongsgård, Spire, Natur og ungdom, Bondens marked , Norges Bondelag , Geitmyra matkultursenter for barn, ØQ , Food Studio, Biologisk dynamisk-forening, Matmerk.