Per A. Thorbjørnsen mottok prisen årets Elbilhovedstad 2019. Her sammen med Ola Lund Renolen, varaordfører i Trondheim, Marte Mjøs Persen, ordfører i Bergen, Marianne Borgen, ordfører i Oslo og prisutdeler klima- og miljøminister, Ola Elvestuen. Foto: Norsk elbilforening.
- Annonse -
Frontrunner Publishing - enkel og effektiv avis på nett

– Stavanger har levert på veldig mye. Størst prosentvis vekst i antall elbiler, men den store jobben de har gjort på lading ble tilslutt tungen på vekstskålen. De har bygd flest ladere, har minst ladekø og elbileierne i Stavanger er mest fornøyd med ladetilbudet. Det er bare å gratulere, sa juryleder Erik Lorentzen. Til daglig er han leder for fag og rådgiving i Norsk elbilforening.

Kåringen skjedde onsdag kveld på Arendalsuka, i regi av Norsk Elbilforening.

– Kommunene selv kan gjøre mye for å få folk til å velge elbil. Kåringen av Elbilhovedstaden skal inspirere til konkurranse mellom byene om å bli best på tilrettelegging for elbil, med særlig vekt på lading, sa Lorentzen.

I Stavanger er nå 12 % av bilparken helelektrisk, og byen hadde en økning fra juni 2018 til juni 2019 med 61 %.

– Transportsektoren står for en stor andel av klimagassutslippene både i Norge og resten av verden. Det haster å få ned klimautslippene og her har kommunene en nøkkelrolle. Jeg er veldig glad for at Stavanger har tatt utfordringen. I 2017 var de blant de dårligste, men dro hjem og har jobbet knallhardt med sin elbilsatsing. Det skaper resultater. sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Fra åpenbar taper til åpenbar vinner

Stavanger kommune ved kommunalråd Per A. Thorbjørnsen fikk prisen overrakt av klima- og miljøminister Ola Elvestuen. Sammen med prisen fikk vinnerkommunen en smart ladestasjon fra Scheider Electric som skal doneres til en verdig mottaker i byen.

– Vi har gjort ord til handling. Alle de politiske partiene har vært enige om denne satsingen og alle partiene står bak denne seieren. i 2017 kom vi som en åpenbar taper – nå er vi åpenbar vinner. Nå er vi Norges elbilhovedstad, sa en strålende fornøyd Per A. Thorbjørnsen.

Fagjuryen vurderte en rekke faktorer fra elbilutvikling og elbilbestand, til utbygging av ladestasjoner og tilrettelegging av hjemmelading i borettslag og sameier. Det var utviklingen siste år som skulle telle tyngst. Gjeldende og vedtatt elbilpolitikk som gratis eller miljørabatt på bomavgift og parkering var også viktige vurderingskriterier.

Plasseringene ble til slutt:

  1. Stavanger 17 poeng
  2. Bergen 14 poeng
  3. Oslo 13 poeng
  4. Trondheim 9 poeng

Kari Asheim ble «Årets Buddy»

Norsk elbilforening har også delt ut æresprisen «Årets Buddy» på Arendalsuka. Prisvinneren i år er tidligere avdelingsleder for transport i miljøstiftelsen ZERO, Kari Asheim.

Æresprisen skal gå til enkeltpersoner som i særlig grad har bidratt til å drive elbilskiftet

Kari Asheim har sin del av æren for at Norge er verdens fremste elbilland. Hun ble «Årets Buddy». Foto: Norsk elbilforening.

framover.

Om årets prisvinner Kari Asheim heter det at hun har sin del av æren for at Norge er verdens fremste elbilland. Det er nå snart 250.000 elbiler på norske veier og nesten halvparten av alle nye biler som ble solgt første halvår var elbiler.

– Kari Asheim har vært en viktig politisk premissleverandør og elbilforsvarer i det tiåret elbilen virkelig har tatt av i Norge. Hun har lagt ned en betydelig innsats for å sikre politisk forståelse for hvor viktig det er med elektrifisering av transportsektoren, og hva som skal til for at folk skal velge elbil, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Kari Asheim ledet transportarbeidet i miljøstiftelsen ZERO i seks år fra 2012 til 2018. Hun har også jobbet i Bellona, og startet sitt miljøengasjement i Natur og Ungdom. Aasheim er utdannet journalist, og er i dag leder for politikk- og samfunnsavdelingen i Regnskogsfondet.

– Vi i Elbilforeningen har lært oss å kjenne årets «Årets Buddy»-vinner som en grundig, kunnskapsrik person som er opptatt av resultater. Hun har skjønt at man må kunne leksa si når man skal drive med politisk påvirkningsarbeid. Kari Asheim har sin del av æren for at Norge er verdens fremste elbilland, som viser resten av verden hvordan kampen mot farlige klimagassutslipp kan gjøres, sier Bu.

«Årets Buddy» kåres for andre år på rad. I fjor gikk prisen til Frederic Hauge, leder i Bellona.


 

- Annonse -