De siste sju dagene har norske medier dekket brannene i Amazonas i om lag 700 oppslag, melder Retriever Norge. Men brannen i Notre-Dame tidligere i år fikk omtale i nesten dobbelt så mange oppslag.
– Analysen viser at regnskogbrannene først ble omtalt 21. august, og at det er publisert om lag 700 oppslag den påfølgende uken. Dette er betydelig mindre enn hva brannen i Notre-Dame fikk. Totalt så vi at brannen i den franske katedralen ble omtalt i nesten 1200 medieoppslag i de påfølgende sju dagene etter brannen startet, sier Guro Lindebjerg som er analysesjef i medieovervåknings- og analyseselskapet Retriever.
VG var først ute, i alle fall av de største mediene, ifølge Retriever.
– Rett over midnatt 21. august ser vi at VG melder om situasjon. Deretter fulgte en bølge av oppslag fra andre medier, og det tok ikke lang tid før NRK.no, TV2.no og Dagbladets nettutgave også rettet oppmerksomheten mot flammene, sier Lindebjerg.
Også Naturpress skrev om brannene 21. august, men først om kvelden.
Lindebjerg kommenterer kritikken mot norske medier for hvordan brannene i Amazonas er dekket, og at det var først etter at saken fikk oppmerksomhet i sosiale medier at de tradisjonelle mediene begynte å rapportere om situasjonen.
– Dette er enda et eksempel på en sak som først løftes i sosiale medier, og deretter plukkes opp av de tradisjonelle mediene. Som medieanalytikere ser vi stadig oftere at folks engasjement er med å sette dagsorden. Dette er på mange måter en positiv effekt av sosiale medier. Samtidig er det bekymringsverdig at tradisjonelle medier først dekker en så alvorlig sak som følge av folks engasjement, sier Lindebjerg.
Retrivers analyse viser at det etter én uke etter at det første oppslaget dukket opp i norske medier, er det NRK.no som har fulgt saken tettest med i underkant av 50 oppslag så langt. Klassekampen, VG og Dagbladet er også blant kildene som til nå har publisert flest oppslag.