Ill.foto: John Cameron, Unsplash.
- Annonse -

Så langt i år har det blitt solgt drøyt 43 000 elbiler og 33 000 bensin- og dieselbiler.

– Nå haster det å få på plass flere og bedre ladestasjoner langs veiene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han slår fast at til tross for lange ventelister og enkelte leveringsproblemer, er det nå  elbilene som tatt over nybilmarkedet.

– Nå gjelder det at alle nye elbilister får ladet. Tesla har sitt superlader-nettverk, men for andre biler oppleves det stadig oftere ladekøer og lynladerne er det altfor langt mellom, sier Nils Sødal.

Tesla Model 3 leder an

Tesla Model 3 er den av bilmodellene som leder an i det økte elbilsalget. I flere måneder vært den vært Norges mest solgte bil. En annen populær elbil er luksus-SUV’en e-tron fra Audi.

NAF har beregnet hva som skal til for å sikre hurtiglading langs norske veier frem mot 2025. Det er året politikerne har vedtatt en målsetting om at det bare skal selges nullutslippsbiler som nye biler i Norge. NAF mener at det må på plass 5 000 nye hurtigladeplasser innen den tid, og at effekten på laderne må økes allerede fra neste år.

- Annonse -

«Dagens standard på 50 kW ladeeffekt må trappes opp til 150 kW på nye ladepunkter fra 2020, og deretter 350 kW fra 2023», krever NAF videre.

– Det kreves mer effekt på ladingen nå

– Nye elbiler med større batteri og rekkevidde krever mer effekt for å lade raskt. Så det haster med å få bygd ut et ladenettverk over hele landet som gjør at folk kommer seg raskt og effektivt rundt, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.


 

- Annonse -
Vil du annonsere her?