Ni norske virksomheter lot seg inspirere av Klimabrølet 30. august, og deltok i et uoffisielt «Norgesmesterskap» i utslippskutt for bedrifter. Tilsammen kuttet de 88.500 kilo CO2 i løpet av 2 uker.
Driftsmelding: En teknisk feil gjør at vi har problemer med forsiden vår i dag. Vi regner med snarlig løsning på problemet. Beklager dette!
Og det var Øya barnehage i Trondheim som gikk helt til topps i konkurransen. Der klarte hver ansatt i snitt å spare 120 kilo CO2, opplyser Klimabrølet.
– Det har helt klart vært ekstra motiverende å konkurrere mot andre klimaengasjerte bedrifter i Norge. De fleste av oss erkjenner at besparelser og tiltak rapportert i løpet av konkurransen, er tilnærmet lik rutiner og vaner vi har til daglig, og det gir en god følelse, sier Anette Marie Syvertsen-Wiig, avdelingsleder Øya Barnehage.
Øya er en relativt ny barnehage, bygget som passivhus og med utstrakt bruk av massivt tre.
Kommunalbanken og Solidsquare tok henholdsvis andre- og tredjeplassen. De ni selskapene som deltok i mesterskapet var Sweco Norge, Bergans, Øya Barnehage, Kommunalbanken, Holte Consulting, Solidsquare, RiksTV, Netlight og Eplehuset.
De ni bedriftene konkurrerte både internt og eksternt i å kutte sine CO2-utslipp gjennom enkle handlinger i hverdagen, som å velge vegetar framfor kjøtt, sykkel framfor bil, og tjenester framfor produkter. Handlingene ble logget i en app utviklet av Ducky (ducky.eco).
– Det er trolig første gang en slik konkurranse har blitt gjennomført i Norge, sier Mads Simonsen i Ducky, som arrangerte mesterskapet sammen med Klimabrølet.
– Enkelt å ta miljøvennlige hverdagsvalg
Administrerende direktør Gunnar Heesch Holmen i Holte Consulting, en av de andre virksomhetene som deltok, forteller at mesterskapet engasjerte.
– I løpet av konkurransen har vi registrert hele 3.736 CO2-reduserende aktiviteter. Vi har fått et innblikk i hvordan vi enkelt kan ta mer miljøvennlige valg i hverdagen, som bidrar positivt i arbeidet med å redusere klimagassutslipp. Den interne konkurransen har vært hard, og resultatet snudde faktisk i siste time av konkurransen, sier han.
Stor deltakelse hos Sweco
Sweco kunne skilte med hele 600 deltakere.
– I min tid i Sweco er dette den største tverrfaglige aktiviteten som vi har gjennomført. Det gjør at jeg som bærekraftsansvarlig har 600 engasjerte medarbeidere å spille på når vi skal gjennomføre ytterligere tiltak i vår bærekraftstrategi, sier Ørjan Aall, bærekraftansvarlig i Sweco.
Vegetarmat og bytte av klær
I kantinen til KBN har det blitt servert vegetarretter og det har blitt arrangert klesbytteparty.
– Folk snakker om miljø og klimavennlige aktiviteter hele tiden. KBN-ansatte har vist stort engasjement i Klimautfordringen, og jeg er veldig stolt av arbeidsplassen min, sier Julie Berg, kommunikasjonsrådgiver i KBN, som samtidig vil utfordre alle andre norske finansinstitusjoner til å gjennomføre en egen Ducky-challenge.
Eplehuset utfordrer resten av næringslivet
– Det var en enkel beslutning for oss å være med på både Klimabrølet og Klimautfordringen. Det har vært et fantastisk engasjement og mange flotte historier internt om endringer eller inspirasjon til en mer bærekraftig hverdag, sier merkevaredirektør og medeier i Eplehuset, Marius Brevik. Han benytter anledningen til å utfordre alle bedriftene som foreløpig ikke har dette på agendaen til å våkne opp.