Iman Winkelman, leder Virke Servicehandel. Foto: Virke.

En fersk undersøkelse viser at 77 prosent av norske bensinstasjonsforhandlere forventer økt etterspørsel etter hurtiglading de neste 6 månedene, men bare 9 prosent vil etablere hurtigladetilbud på kort sikt.

Årsaken er for dårlige rammevilkår for utbygging av ladestasjoner, mener interesseorganisasjonen Virke.

− Spørreundersøkelsen avdekker et stort gap mellom alle som oppgir at de forventer økt etterspørsel etter hurtiglading, og de som faktisk har planer om å imøtekomme etterspørselen gjennom å etablere nye hurtigladetilbud, sier Iman Winkelman, leder av Virke Servicehandel, i en pressemelding.

Antyder behov på mellom 5 og 8 tusen hurtigladere

Virke Servicehandel har gjennomført spørreundersøkelsen blant medlemmene sine for å kartlegge hvordan den norske bensinstasjonsbransjen er rustet i møte med veksten i antall elbiler. 210 respondenter besvarte undersøkelsen i perioden 11. til 23. desember i fjor.

Det forutsettes at det innen 2025 vil være 800.000 elbiler på norske veier.

Elbilforeningen og NAF har beregnet at det må bygges mellom 5.000 og 8.000 hurtigladere de nærmeste årene for å unngå kapasitetsproblemer og lange ladekøer.

− Overgangen fra bensinstasjoner til energistasjoner med tilbud om hurtiglading er avgjørende for å kunne tilby bilister et godt servicetilbud langs norske veier i fremtiden, sier Winkelman.

Virke påpeker at det mange steder ikke er tilstrekkelig el-infrastruktur for etablering av hurtigladetilbud for elbiler. Ved etablering er det bensinstasjonsforhandlerne som må betale for graving, kabling og eventuelt nye nettstasjoner.

− For å få fart på utbyggingen av ladetilbudene langs norske veier må det først sørges for bedre tilgang på grunnleggende infrastruktur, slik at etablering av ladestasjoner blir enklere, sier Winkelman.

– Må bli mer lønnsomt å bygge ut flere ladestasjoner

Dagens prismodell på elektrisitet innebærer at de som tilbyr hurtiglading må betale nettleie som inkluderer et effektledd. Prismodellen medfører høye faste kostnader for ladetilbud der etterspørselen varierer mye fra dag til dag, og gjør tilbudet mer begrenset sammenlignet med hva som er tilfellet i bynære områder, er Virkes videre argumentasjon.

− Effekttariffen bør tilrettelegges slik at det blir mer lønnsomt å bygge ut flere ladestasjoner, og myndighetene bør få fortgang i arbeidet slik at tilbudet kan bli bedre i distriktene. Mange medlemmer rapporterer også at kommunenes saksbehandlingstid varierer stort, og at dette i enkelte tilfeller medfører betydelige forsinkelser i planer om etablering av ladetilbud, sier Winkelman.


 

- Annonse -
Vil du annonsere her?