Det statlige skogselskapet Sveaskog er Sveriges største. Men selskapet ligger også på topp i å framstille seg selv som mer miljøvennlige enn de i realiteten er, mener Jorden Vänner.
Miljøorganisasjonen Jordens Vänner er den svenske grenen av Friends of the Earth international. Hvert år deler de ut Svenska Greenwashpriset, og nå er 2020-«vinneren» klar, nemlig Sveaskog. Selskapet eier 14 % av hele den svenske skogen.
Sveaskog har som målsetting å være et «forbilde for bærekraftig skogsbruk», ifølge egne nettsider.
«Må levere først, og snakke etterpå»
– At så mange virksomheter og bransjeorganisasjoner kjenner at de må jobbe med klima- og miljøspørsmålene er selvsagt noe vi som miljøorganisasjon synes er bra. Men forbausende mange virker mer interessert i å vise fram sine gode ambisjoner for framtiden, enn sin betydelig blekere miljøinnsats og utslippsreduksjoner her og nå. Det er faktisk veldig lett å unngå grønnvasking. Man leverer først og snakker etterpå, sier Mikael Sundström, talsperson for Jordens Vänner.
Prisen «Svenska Greenwashpriset» deles ut til samfunnsaktører som gjennom villedende miljøbudskap har forsøkt å gi seg selv et overdrevet grønt image.
LES OGSÅ: Nå har 123 virksomheter signert Grønnvaskingsplakaten. Se komplett liste
Jordens Vänner begrunner pristildelingen med at Sveaskog anstrenger seg for å framstå som skogskjøttere i stedet for skograserere. Sveaskogs skogsdrift er i praksis å sette fortjeneste framfor naturvern, klimahensyn og omsorg for det biologiske mangfoldet, ifølge Mikael Sundström.
Forstår – men avviser
Sveaskog synes ikke det er så merkelig at Jordens Vänner gir dem prisen, gitt at de har mange samtidige mål å ta hensyn til. Men anklagene avvises likevel av skogspolitisk leder i Sveaskog, Olof Johansson, som også er biolog. Han peker blant annet på at selskapet hans har avsatt 460 000 ha skog til vern.
– Vi forstår spørsmålsstillingene som reises rundt Sveaskogs skog, og vi vet at vi står framfor en rekke ulike utfordringer framover. Nettopp derfor jobber vi intensivt, langsiktig og ansvarsfullt med disse utfordringene. Skogen har hatt og kommer også fortsatt til å ha en viktig rolle i den grønne omstillingen, samtidig som det er nødvendig å langsiktig bevare det biologiske mangfoldet, sier han i en pressemelding.
– Redder ikke miljøet med fine hjemmesider
Den svenske grønnvaskingsprisen har tidligere gått til oljeselskapet Preem, bransjeorganisasjonen Svenskt Flyg, og partiledelsen i Centerpartiet.
– Klimaet og miljøet reddes ikke med fine hjemmesider, kjøpte redaksjonelle annonser eller påkostede reklamefilmer. Bedrifter og samfunnsaktører som vil berømmes for hvor dyktige de er på miljøområdet, må også begynne å levere. Alt annet er grønnvasking, sier Mikael Sundström.