Det er bare fem år til norske reisende kan sette seg inn i et helelektrisk fly for å la seg transportere innenlands, dersom Widerøes antagelser slår til.
Et 9-seters passasjerfly fra Rolls-Royce og det italienske selskapet Tecnam er aktuelt å sette i trafikk i Norge, og modellen ble presentert denne uka.
Widerøe bekrefter at flyet er aktuelt for kortbanenettet i Norge, og at de første flyene kan være klare for take-off allerede i 2026. Administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen, sier de er i diskusjoner om et mulig kjøp av Tecnam P-Volt, som den aktuelle modellen heter.
– Det norske kortbanenettet egner seg svært godt for elektrifisering, og dette flyet viser at utviklingen går raskt. Et 9-seters fly er en viktig milepæl på veien mot utslippsfrie kortbaneflyvninger, fordi det for første gang gir muligheten til å teste ut kommersiell drift av nullutslippsfly, sier Nilsen i pressemeldingen.
Det norske flyselskapet har ambisjon om å elektrifisere store deler av egen flyflåte innen 2030.
– Utviklingen har skutt fart
Tecnam P-Volt har både en størrelse og rekkevidde som gjør flyet aktuelt for det norske kortbanenettet, ifølge Widerøe. Rekkevidden er tilstrekkelig til å kunne fly de fleste av strekningene Widerøe opererer regionalt i dag.
Mindre fly som Tecnam P-Volt er også spennende med tanke på økt rutefrekvens på mindre trafikkerte ruter, poengterer selskapet.
Widerøe og Rolls-Royce inngikk allerede i 2019 en avtale om utvikling av teknologi for fossilfri luftfart. Siden har utviklingen satt fart, ifølge sjefen for Rolls-Royce E Norge, Sigurd Øvrebø.
– Med denne utviklingen posisjonerer vi Norge og Widerøe først i køen for nullutslipps fly. Det er fortsatt behov for betydelig utvikling før man er i mål og norske ingeniører bidrar nå til at vi får nye løsninger klare i 2026. Rolls-Royce utvikler og leverer hele fremdriftssystemet, mens Tecnam utvikler selve flyet. Samarbeidet med Widerøe rundt det norske kortbanenettet er en viktig katalysator for omstillingen av luftfarten, sier Øvrebø.
«Arbeidet med større fly har kommet langt»
De første flyene av typen P-Volt vil ha en kapasitet på ni passasjerer. Widerøe-sjefen sier selskapet, sammen med Rolls-Royce, samarbeider med flere flyprodusenter om utvikling av utslippsfrie fly med betydelig større kapasitet
– Widerøe ønsker å være en sterk pådriver for elektrifisering av luftfarten og har flere partnere i utviklingen av utslippsfrie fly. Vi vil også ha behov for fly med større passasjerkapasitet og lenger rekkevidde. Jeg kan bekrefte at dette arbeidet har kommet langt og at vi er optimistiske i forhold målsetningen vår om å kunne elektrifisere store deler av kortbanenettet innen 2030, sier Nilsen.