Silje Ask Lundberg, leder i Naurvernforbundet. Foto: Naturpress.

Norsk forbrukerlovgivning gir kjøpere 5 års klagerett på produkter som er ment å vare vesentlig mer enn 2 år. Men store smarttelefonprodusenter opplyser ikke om denne reklamasjonsretten.

Naturvernforbundet mener dette kan bidra til at forbrukerne bytter ut telefonene sine oftere enn de hadde behøvd, med negative konsekvenser for miljøet. Organisasjonen har sett på de tre største mobilprodusentenes nettsider for å se om de opplyser om norske forbrukerrettigheter. Det gjelder Apple, Samsung og Huawei.

Det viste seg at bare Apple oppgav relativt tydelig at for varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsretten 5 år. Samsung opplyser ikke om dette eksplisitt, men viser til at forbrukerkjøpsloven gjelder i tillegg til egne garantiordninger. Huawei skriver i dokumentet «Garantivilkår som er gjeldende i Norge» at garantitiden er 2 år, men skriver helt til slutt at «denne garantien ikke innskrenker dine forbrukerrettigheter i henhold til Forbrukerkjøpsloven».

En forskjell på Samsung og Huawei er at Samsung har egen nettbutikk på sine hjemmesider, mens Huawei ikke har det. Der lenkes det videre til forhandlere som Elkjøp, Power og Komplett, hvor forbrukerrettighetene er synliggjort.

– Underkommuniserer bevisst

– Her underkommuniserer mobilleverandører helt bevisst rettighetene til smarttelefon-eiere. Dette er svært skuffende, og vi forventer at bransjen rydder opp, sier leder i Naturvernforbundet Silje Ask Lundberg.

Loven legger til grunn at visse produkter skal kunne vare i minst fem år ved vanlig bruk, og dette gjelder for smarttelefoner og PC´er. Naturvernforbundet mener at når det ikke opplyses om disse rettighetene, velger flere å kjøpe ny telefon når de egentlig har rett til å få sin reparert, eller erstattet dersom den ikke kan repareres.

 – Nordmenn bytter i dag ut smarttelefonen sin etter 2,5 år og kaster mest elektronikk per person i verden. Det er ikke bærekraftig. Reklamasjonsretten er kanskje det viktigste virkemiddelet vi har i norsk lovverk for å redusere forbruket og presse produsenter til å lage ting som varer. Derfor er det svært alvorlig at bransjen bevisst forsøker å undergrave denne retten, sier Lundberg.

Metaller i telefonene gjenvinnes i liten grad

Mobiltelefoner inneholder blant annet aluminium, kobber, sølv og gull og over 30 andre grunnstoffer. Svært lite av dette gjenvinnes, ifølge Framtiden i våre hender, som opplyser at i Norge kjøper vi mer enn 2 millioner mobiltelefoner i året. Utvinningen av kobber er i flere tilfeller knyttet til uverdige arbeiderforhold og barnearbeid, særlig i Den demokratiske republikken Kongo.

– Når vi vet at 80% av miljøbelastningen fra en smarttelefon skjer ved produksjonen er vi av miljøhensyn helt nødt til å ha smarttelefonen vår lenger, sier Lundberg.

Krever ny merking på produktene

Hun mener selskapene tjener på at vi ikke kjenner forbrukerrettighetene våre.

– Forbrukerne og naturen taper. Vi mener det må være et krav at produsenter opplyser tydelig om reklamasjonsretten både ved kjøp av produkter og i oversikten over forbrukerrettighetene, sier Silje Ask Lundberg.

Naturvernforbundet krever at produkter merkes med forventet levetid og med hvor reparerbart det er, slik det er gjort i Frankrike, hvor en rekke type elektroniske produkter har fått en reparerbarhetsskår fra en til ti. Forbundet mener at norske forbrukere må være informert om reklamasjonsretten, og at reklamasjonstiden bør vurderes opp mot oppgitt forventet levetid.

Bransjen positiv til bedre merking

Administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Stiftelsen Elektronikkbransjen er Jan Røsholm. Han understreker at kjøper skal forholde seg til selger når det gjelder reklamasjon og forbrukerrettigheter. Dermed vil det eksempelvis være Elkjøp eller Komplett som er ansvarlig for informasjonen, dersom produsenten ikke selger direkte til sluttkunde. Samsung har direktesalg på sine nettsider.

Røsholm er positiv til Naturvernforbundets utspill om bedre merking av produktene.

– Vi er veldig positive til det. Men vi kan ikke ha en særnorsk ordning, og en fransk og en svensk for eksempel. Vi må ha et felles system som springer ut fra EU. Frankrike er flinke her, og nå er det også et nytt EU-direktiv på vei som heter «Right to Repair» som tar for seg dette, sier Jan Røsholm.

Røsholm var som representant for elektronikkbransjen for noen år siden involvert i arbeidet med definisjonen av 5-års reklamasjonsfrist. Det endte i Høyesterett, og der ble det bestemt at dersom et produkt skal få en 5-års regel knyttet til seg, må det forventes å vare i 3 år eller mer.

Ingen respons hos Samsung og Huawei

Naturpress tok kontakt med de to selskapene som ikke nevner 5 års reklamasjonsrett, Samsung og Huawei, for å få svar på noen spørsmål om informasjonen de presenterer.

Etter flere purringer har vi ikke fått respons fra noen av dem.


- Annonse -
Vil du annonsere her?