En illustrasjon av innovasjonssenteret i Grimstad, lokalisert ved siden av UiA. Illustrasjonen er utarbeidet av ENO Arkitekter, NOSLEEPTILLBROOKLYN, J.B. Ugland Eiendom, på oppdrag for Morrow Batteries.

Vil skape et europeisk tyngdepunkt innen utvikling og kommersialisering av ny battericelleteknologi.

Byggestart er ventet senere i år, og blir forprosjektene for den planlagte kjempefabrikken for batterier som skal bygges ved Arendal.

– Byggingen av innovasjonssenteret og pilotfabrikken er en viktig milepæl for oss, og er begynnelsen på det som skal bli Morrow Industrialization Centre. Anleggene vil inneholde verdensledende teknologi, som gjør det mulig å gjennomføre testproduksjon av battericeller for kvalifisering hos europeisk bilindustri samtidig som det gir oss muligheten til å akselerere utviklingen og kommersialiseringen av ny batteriteknologi. Med dette favner vi hele verdikjeden fra forskning og design til masseproduksjon av battericeller, sier Terje Andersen, CEO i Morrow Batteries.

LES OGSÅ:

Pilotfabrikken vil bli bygd i Eyde Energipark i Arendal, samme sted som den planlagte hovedfabrikken. Innovasjonssenteret skal bygges ved siden av Universitetet i Agder i Grimstad og teknologiklyngen Sørlandets Teknologipark.

– Kan gi 10 000 arbeidsplasser

Det var i mai i fjor det ble kjent at Morrow Batteries skal etableres. Agder Energi og Bjørn Rune Gjelstens NOAH AS er de to industrielle partnere som står bak, etter et opprinnelig initiativ fra Frederic Hauge og Miljøstiftelsen Bellona.

Målet er å utvikle en ny, grønn storindustri – produksjon av batterier til elbiler, fly og båter. Dersom Norge klarer å ta 2,5 prosent av det europeiske battericellemarkedet, vil det ifølge SINTEF kunne gi rundt 10.000 nye arbeidsplasser. 

– Batteriproduksjon vil i løpet av kort tid vokse til å bli en ny global storindustri. Norge har et dobbelt konkurransefortrinn fordi vi allerede har prosessindustri i verdensklasse og fordi vi har tilgang til ren energi og sterke forskningsmiljøer. Dette gir mening både som investering og som bidrag til utvikling av klimavennlig teknologi, uttalte investor Bjørn Rune Gjelsten da nyheten om de norske fabrikkplanene sprakk i fjor.

LES OGSÅ:

Innovasjonssenteret i Grimstad vil ha en grunnflate på rundt 2000 kvadratmeter med lab-fasiliteter og kontorer fordelt på tre etasjer. Planlagt byggestart er i tredje kvartal 2021, og det vil være cirka 30 ansatte som jobber ved anlegget. Selve bygget blir utviklet og utleid av J.B. Ugland Eiendom AS, gjennom et nært samarbeid med Morrow.

Pilotfabrikken vil ha en årlig kapasitet på 500 MWh, som gjør det mulig å produsere battericeller for nisjemarkeder samt gjennomføre kundekvalifiseringer hos de større bilprodusentene i Europa. I tillegg vil pilotfabrikken skalere opp og klargjøre utviklet batteriteknologi for masseproduksjon i den planlagte hovedfabrikken.

Starter byggingen i høst

Pilotfabrikken vil være 12 000 kvadratmeter og har byggestart i fjerde kvartal 2021. Den er ventet å gi arbeid til 100 ansatte.

– Det er svært gledelig at pilotfabrikken legges til Eyde Energipark. Vi er imponert over fremdriften og drivkraften til Morrow, og vil gjøre vårt ytterste for å tilrettelegge godt for ansatte og deres familier som flytter hit. Vi synes også beslutningen om å legge innovasjonssenteret til Campus Grimstad er en god løsning, og understreker det gode samarbeidet med universitetet, sier Kåre Andersen, næringssjef i Arendal kommune.


- Annonse -
Vil du annonsere her?