Opphopningen av elbiler skyldes ikke feil på batteriene, men at et kinesisk bildelingsselskap gikk konkurs. Flere av bilene er fortsatt i kjørbar stand. SKJERMDUMP: @greg_abandoned (Instagram)
Annonse

FAKTASJEKK FRA FAKTISK.NO

Konklusjon

Påstanden stemmer ikke. Bildet er fra Kina, og mange av bilene er fortsatt i kjørbar stand. Den store ansamlingen elbiler skyldes at et kinesisk bildelingsselskap har gått konkurs.

Et bilde som har gått sin seiersgang på sosiale medier, skal angivelig vise en «elbilkirkegård» i Frankrike. Ulike versjoner av bildet er publisert både i Norge og mange andre land. Årsaken til at bilene er blitt forlatt, skal være at batteriene etter kort tid har blitt defekte, ifølge flere av dem som har publisert innlegg med bildet.

En rekke internasjonale faktasjekkredaksjoner har sett nærmere på påstander om bildet. Blant disse er USA TodayReutersAFP Fact Check og svenske Källkritikbyrån. Samtlige av disse faktasjekkerne konkluderer med at bildet ikke er tatt i Frankrike, men i Kina.

Annonse

Bildet ble først publisert på Instagramkontoen @greg_abandoned 19. juni, skriver USA Today. Kontoen tilhører en polsk fotograf med over 95 000 følgere. USA Today har vært i kontakt med mannen. Han bekrefter overfor avisen at bildet ble tatt i Kina 3. mai.

Fotografen ønsket ikke å fortelle nøyaktig hvor i Kina bildet ble tatt, men flere av de nevnte faktasjekkene viser at det må stamme fra utkanten av Hangzhou. AFP Fact Check har en fin gjennomgang som viser hvordan de har benyttet reverserte bildesøk og andre bildeverifiseringsteknikker, for å kunne fastslå bilenes lokasjon.

Fransk bildelingstjeneste

En mulig forklaring på hvorfor det hevdes at bildet stammer fra Frankrike, er at det faktisk finnes en lignende ansamling kasserte elbiler utenfor Paris. Disse bildene fikk også stor spredning på sosiale medier, med påstander om at opphopningen skyldtes feil på batteripakkene.

Årsaken er imidlertid en annen, skriver France24 i en faktasjekk. Bilene tilhørte Autolib, som drev med utleie av biler fra 2011 til 2018, da selskapet gikk konkurs. Det var ikke noe galt med bilene, og rundt tre firedeler av dem var ifølge France24 solgt da redaksjonen omtalte saken mot slutten av mai.

Kinesisk bildelingstjeneste

Historien om hva som skjedde i Kina, ligner til forveksling på det som skjedde i Frankrike. Dette bildet viser også forlatte elbiler, og nok en gang er det en mislykket bildelingsfirma som er årsaken til oppsamlingen.

– Bilene på bildet tilhørte Hangzhou Microcity, sa Lou Gaofeng, selskapets tidligere eier, til AFP 8. juli.

Det kinesiske bildelingsmarkedet har vært preget av sterk konkurranse, og flere har i senere år gått konkurs, ifølge South China Mornings Post. Blant disse er altså Hangzhou Microcity.

Også i dette tilfellet var flere av bilene fortsatt i kjørbar stand, ifølge Gaofeng. 

– Jeg har tidligere sagt at det ikke var feil på alle bilene. Noen hadde feil, noen kunne fortsatt brukes og noen var gamle nok til å bli solgt til andre selskaper som vrakgods, sa han til AFP.

Gaofeng er tydelig på at oppsamlingen ikke har noe å gjøre med defekte batterier. Han forteller at dette dreier seg om førstegenerasjons elbiler, som er i ferd med å erstattes av mer avansert teknologi.