Gir tysk bilindustri egentlig blaffen i det grønne skiftet? Illustrasjonsfoto: Unsplash.

BMW har utviklet seg til å bli en av de sterkeste motstanderne av ambisisøs klimapolitikk i tysk bilsektor, mener analysebyrå.

I en fersk undersøkelse som analysebyrået InfluenceMap har utarbeidet, går det fram at ikke bare BMW, men flere velkjente tyske bilmerker driver lobbyvirksomhet for forbrenningsmotoren. Alle de tyske bilmerkene leverer i dag elbiler, men bensinbiler og dieselbiler er fortsatt kjernevirksomhet.

– Den tyske bilsektoren ønsker tydeligvis å overbevise publikum om at de «går for grønt», men deres negative lobbyvirksomhet tilsier at den fortsatt er en kraftfull motstander av ambisiøse klimareguleringer, sier senioranalytiker Ben Youriev.

Analysen som er lagt fram viser at tysk bilsektor «undergraver bilfabrikkenes nylige PR-kampanjer», hevder InfluenceMap i en pressemelding .

BMW holdes fram som den mest hardnakkede anti-klima lobbyisten, men de følges opp av bransjeorganisasjonen til den tyske bilindustrien, VDA. Lobbyarbeidet dreier seg ifølge byrået mest rundt to punkter; å motarbeide høyere krav til utslippsstandarder for lettere kjøretøy, og setting av en utfasingsdato for biler med forbrenningsmotor.

Grønn PR-kampanje med Coldplay

Et eksempel som gis er at både BMW og Volkswagen nektet å gå med på forslaget på COP26 om en global utfasing av fossilbiler innen 2040. Mercedes-Benz gikk imidlertid med på dette.

Som et eksempel på bruken av doble standarder vises det til at BMW samtidig med dette har kjørt en global «bærekraft» PR-kampanje i samarbeid med popbandet Coldplay, en kampanje med mål om å bli koblet til elektrifisering, skriver InfluenceMap.

Daimler trekkes også fram; denne bilfabrikken har historikk på å motarbeide EUs klimapolitikk, og er medlem av flere interesseorganisasjoner som er til hinder for klimaløsninger, heter det. Om Volkswagen skriver byrået at de også er medlem av lobbyorganisasjoner som motarbeider Parisavtalen, men er i bevegelse i positiv retning. Volkswagen er den største bilfabrikken i Europa som pr oktober 2021 ser ut til å støtte EUs mål om nullutslipp av CO2 innen 2035.

VDA på verstingliste

Bilbransjeorganisasjonen VDA har bedt EU om å droppe dette målet. InfluenceMap hevder VDA er på syvende plass i verden på listen over de verste organisasjonene som motarbeider globale klimamål.

Også bransjeorganisasjonen ACEA får lignende kritikk.

– Avkarbonisering av transportsektoren er en avgjørende del av arbeidet med begrensningen av global oppvarming, i tråd med Parismålene. Men sterke aktører i den tyske bilsektoren – og lobbyistene deres – motarbeider forsøkene på å oppnå dette, konkluderer Ben Youriev.

Tall fra tyske myndigheter som InfluenceMap refererer til, anslår at veitrafikken stod for 19 % av Tysklands totale klimagassutslipp i 2020.


- Annonse -
Vil du annonsere her?