Naturvernforbundet har denne uka presentert en rapport som analyserer veiplanene for 23 strekninger i Norge, fra Lyngdal i sør til Steinkjer i nord – rundt 850 kilometer.
I hovedsak er veiene tenkt som 4-felts motorvei i de eksisterende planene.
– Om planene endres i tråd med våre forslag, vil vi kunne spare 20 000–25 000 dekar areal og 210–225 milliarder kroner i utbyggingskostnader, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, i en pressemelding.
– Motorveier for høy fart var Fremskrittspartiets medisin, og nå får vi smake bivirkningene i form av høye kostnader og store naturødeleggelser, sier Gulowsen.
Den nye standarden for motorveier fra 2015 legger opp til 110 km/t som fartsgrense.
Ser konkret på 23 prosjekter
Naturvernforbundets rapport griper i en tiltakende debatt i Norge hvor det stilles spørsmål ved motorveiutbyggingen og behovet for stor fart. Ødelagt natur, nedbygging av matjord, og medfølgende klimagassutslipp, anføres av Naturvernforbundet som de store negative konsekvensene.
– Denne rapporten er et innspill til arbeidet med å endre veiplanene. Den peker på generelle forutsetninger for å få til god veiplanlegging og ser konkret på de 23 strekningene, med en analyse av status, utfordringer og våre alternative løsninger, påpeker Holger Schlaupitz, som er forfatter av rapporten og fagsjef i Naturvernforbundet.
– Høyere fart krever rettere vei, som gjør det enda vanskeligere å bygge uten store inngrep i natur og matjord. Høyere fart gir også høyere energiforbruk, mer støy, mer utslipp av svevestøv og mikroplast og høyere klimagassutslipp, sier Schlaupitz.
Vil endre planene nå
Naturvernforbundet er opptatt av at veiplanene må endres nå, for å unngå at det settes i gang utbygginger som vil kreve store beløp i framtida.
– Det verste er naturligvis at miljøet blir taperen, men det vil også binde opp så mye penger at vi frykter at det vil bli vanskelig å prioritere rassikring og andre trafikksikkerhetstiltak og å vedlikeholde det veinettet vi har – i hele landet, sier Gulowsen.
– Vi ser også at kostnadene med veibygging øker dramatisk som følge av økte råvarepriser og press i økonomien. Det er grunn til å anta at de reelle kostnadene vil bli enda større.
– Hordfast må droppes
Naturvernforbundet vil at noen prosjekter droppes helt, mens andre må nedskaleres.
– Av de 23 strekningene er det noen som bør droppes helt, sånn som Hordfast sør for Bergen. Andre steder kan dagens vei utbedres til en langt lavere pris og med mindre miljøskade enn om det bygges nye. Noen steder aksepterer vi ny vei, men da bør den bygges mer skånsomt enn det dagens planer legger opp til, påpeker Schlaupitz.
Mens noen veiutbygginger er i en tidlig planleggingsfase, er andre nær byggestart.
– Stortinget kom før jul med klare signaler om at veiene må bygges mer skånsomt utbygginger revurderes. Stortinget må nå følge opp med konkrete endringer, der store motorveier nedprioriteres og vedlikehold av dagens veinett prioriteres. Regjeringen har en gyllen sjanse til å endre kurs i revidert statsbudsjett, som legges frem 12. mai, sier Truls Gulowsen.
Her er de veiutbyggingene som Naturvernforbundet mener krever ekstra fokus i år fordi planene er i en kritisk fase. Dette er nært forestående og utbygginger som ifølge NVF må stanses, og utredes for nedskalering.
- E6 Roterud–Storhove–Øyer (del av Øyer–Moelv), Innlandet
- E39 Bue–Ålgård (del av Lyngdal–Ålgård), Rogaland
- E39 Ålgård–Hove, Rogaland
- E16 Arna–Trengereid, Vestland
Nært forestående utbygginger som må omgjøres fra 4 felt og 110 km/t til 2/3 felt og 90 km/t
- E134 Saggrenda–Elgsjø, Viken/Vestfold og Telemark
- E6 Berkåk–Vindåsliene (del av Nedgård–Ulsberg–Berkåk–Vindåsliene), Trøndelag
Planprosesser der det må utredes nye alternativer som gjør det mulig å velge mer skånsomme løsninger
- E16 Kongsvinger–E6, Viken/Innlandet
- E16 Skaret–Hønefoss (og Ringeriksbanen), Viken
- E39 Lyngdal–Ålgård, Agder/Rogaland
- E39 Ådland–Svegatjørn (Hordfast), Vestland
- E16/E39 Arna–Vågsbotn–Klauvaneset, Vestland
- E39 Møreaksen, Møre og Romsdal
- E6 Korporals bru–Gyllan–Kvål, Trøndelag
- E6 Åsen–Steinkjer, Trøndelag