I en reklamekampanje i Storbritannia i sommer gikk Equinor for langt i å underkommunisere at det er olje og gass som er selskapets hovedprodukter, ikke CCS og fornybar energi.
Det har den uavhengige reguleringsmyndigheten for markedsføring i landet, ASA (Advertising Standards Authority), avgjort. Kampanjen til Equinor var villedende, slår ASA fast.
I en annonse som ble kjørt i finansmagasinet The Economist skriver Equinor at «…. «Vind, olje, gass, karbonfangst […] er alt en del av det bredere energibildet».
I en fotnote i annonsen skriver Equinor dette:
«Equinor har levert energiløsninger til Storbritannia i 40 år, og vi jobber nå for å hjelpe Storbritannia med å oppnå en jevn energiovergang. Vi produserer oljen og gassen som Storbritannia har behov nå; og vi vil levere vindkraft til millioner av hjem, og vi skal fange og lagre karbon på en trygg måte. Det er energi i vid forstand – for en lysere fremtid.»
Manglet informasjon om samlet virksomhet
ASA skulle finne ut om annonsen var villedende fordi den utelot viktig informasjon om den samlede miljøpåvirkningen av Equinors forretningsaktiviteter.
ASA skriver i sin redegjørelse blant annet at «selv om annonsen ikke handler om et direkte kjøpbart produkt eller en tjeneste, mente vi at det var sannsynlig at den skulle heve Equinors profil og påvirke lesernes meninger om Equinor som merkevare ved å øke bevisstheten om deres aktiviteter og planer i Storbritannia».
The Economist leses også av vanlige mennesker i allmennheten, påpeker ASA.
ASA mente at annonsen likestilte Equinors engasjement i vind, olje, gass og karbonfangst. Annonsens helhetsinntrykk var at CCS og energi fra vindparker utgjorde en betydelig del av Equinors forretningsaktiviteter, sammen med olje og gass. ASA mente videre at ytterligere informasjon om den samlede forretningsaktiviteten til selskapet burde vært inkludert i annonsen, og siden dette manglet måtte den derfor anses å være villedende.
Ifølge Greenpeace var over 99 % av Equinors energiproduksjon fossil i 2022, og kun 0,13 stammet fra fornybar energi.
Fremhevet ordene «olje og gass»
Equinor har i sitt tilsvar til ASA lagt vekt på at annonsen var rettet mot beslutningtakere, politikere, rådgivere og journalister, og ikke mot allmennheten. Selskapet skriver at de fremhevet ordene «olje» og «gass» i annonsen, og teksten nederst i annonsen fortalte at de «produserer oljen og gassen som Storbritannia trenger nå». I tillegg inneholdt den et bilde av en olje- og gassarbeider på en oljerigg. Annonsen «engasjerte seg ikke i en diskusjon om fordelene eller miljøpåvirkningen av olje- og gassproduksjon, versus energi fra vindkraft eller karbonfangst og -lagring. Målet var å vise at Equinor var engasjert i en bred energimiks, og illustrerte aktivitetene som Equinor var involvert i», heter det blant annet i svaret fra Equinor.
Disse forklaringene var ikke nok til at ASA godkjente markedsføringen til Equinor. De ber om at annonsen ikke vises igjen i sin nåværende form.
LES hele saksrapporten med Equinors tilsvar her.
Ikke første gang
Equinor har blitt anklaget av ASA tidligere for liknende forhold. I 2019 kjørte Equinor en kampanje med utendørsreklame (blant annet på T-bane stasjonen Westminster i London), der ASA mente Equinor antydet at gass har lave karbonutslipp. Også da ble reklamen vurdert å være villedende, og Equinor ble bedt om å fjerne den.
Her i Norge har Equinor fått kritikk fra miljøhold for sin årelange kampanje «Morgendagens helter». Dette er et sponsorprogram for sport, kultur og vitenskap.