Rekkevidden til den nye semitraileren er oppgitt til 800 kilometer ved maksimalvekt og motorveihastigheter. Posten Norge skal benytte bilen til linjetrafikk mellom terminalene sine.
– Vi ser at fremtiden er elektrisk i alle kjøretøysegmenter. Derfor er det er viktig for oss å teste ny teknologi så tidlig som mulig, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge i en pressemelding i forbindelse med bestillingen som er gjort.
Det blir ikke opplyst om antall biler i bestillingen.
Asko har bestilt 10 biler av samme modell, og ifølge E24.no er prisen pr stk 1,6 millioner kroner.
Lader til 640 km på en halvtime
Blant egenskapene som nevnes ved Tesla Semi er at den vil ha svært lav luftmotstand, autopilot-teknologi, automatisk nødbrems, filholder og kollisjonsvarsling som skal bidra til å gjøre kjøringen tryggere. Egne ladestasjoner vil kunne lade lastebilen til en rekkevidde på 640 kilometer på 30 minutter.
– Teknologiutviklingen går veldig raskt og de elektriske kjøretøyene som kommer i nær fremtid ser ut til å kunne møte våre behov når det gjelder rekkevidde, sikkerhet og kostnader, sier Eckhoff.
Elkjøretøy er sentralt i energistrategien
Posten Norge opplyser at Posten og Bring tilsammen har redusert sine utslipp med over 40 prosent siden 2009. Målet for selskapene er at det bare benyttes fornybare energikilder når vi skriver 2025.
Elektrifisering av kjøretøy er en sentral del av dette målet, skriver Posten Norge.