Disse fire selskapene kommuniserer tydelig ambisjoner og tallfestede klimamål, og kutter i tråd med Parisavtalen, viser Klimaindeksen.
Konsulentselskapet PwC har undersøkt de 100 største (etter omsetning) selskapene i Norge, og målt hvordan de ligger an i klimaarbeidet sitt. Nå foreligger rapporten for andre gang – Klimaindeksen 2020.
Studien er basert på offentlig tilgjengelig informasjon som finnes i selskapenes årsrapport og eventuelt egne bærekrafts- og samfunnsansvarsrapporter, samt andre åpne kilder som er tilgjengelige på nett.
Hanne Løvstad, bærekraftsleder i PwC, er ikke bare fornøyd med resultatene.
– Hadde vi tatt med indirekte utslipp så ville Norge vært klimaversting. Bedriftene bør ta med indirekte utslipp for å vise realitetene, sier Løvstad.
Posten har kuttet mer enn 100 000 tonn CO2
Men de fire beste selskapene på Klimaindeksen gir hun honnør.
– Blant selskapene som gjør det best i årets rangering, er Posten. De har kuttet totalt over 100 000 tonn CO2 (18%) de siste tre årene. – Fortsetter de i samme retning så vil de halvere sine utslipp i 2030, og det tar jeg av meg hatten for, sier Løvstad.
De tre andre selskapene som kommer helt på topp, er Storebrand, Schibsted og Vinmonopolet, som også viser til utslippskutt som kreves av Parisavtalen.
De fire selskapene i klimaindeksens øverste kategori kjennetegnes ved at de i 2020 har
› åpen rapportering om sine klimagassutslipp minst tre år bakover i tid
› klimarapportering av god kvalitet med tydelig spesifisering av hvilke kilder til utslipp som er med i beregningene
› et klimaregnskap som inkluderer det vi mener er vesentlige kilder til indirekte (Scope 3) utslipp
› kunnet vise til at de kutter karboninstensitet og / eller absolutte utslipp i takt med krav og forventninger fra
Parisavtalen de siste tre årene.
I Klimaindeksen har PwC sortert de 100 selskapene i fem grupper. I den øverste gruppen ligger de fire nevnte selskapene, som leder an i den grønne omstillingen.
I den nest beste gruppen ligger selskapene som har redusert sitt klimaavtrykk de tre siste årene. Også her er det bare fire selskaper: Cermaq (fiskeoppdrett), Equinor (energi, mest fossil), Mowi (fiskeoppdrett) og Yara (kunstgjødsel).
PwC kommenterer denne gruppen slik:
«Dessverre ser vi ikke flere selskaper i klimaindeksens to øverste kategorier i år, enn i fjorårets utgave. En mulig
forklaring kan være det store antallet selskaper som har endret metodikk eller omfang av klimarapporteringen
deres, som gjør at vi ikke har tilstrekkelige data for å vurdere hvilke utslippsreduksjoner de har oppnådd de siste
tre årene.»
Flest midt på treet
I gruppe tre ligger selskaper som «har god rapportering om egne klimagassutslipp». Her befinner de fleste seg, 68 selskaper.
PwC skriver:
Selskapene i klimaindeksens midterste kategori kjennetegnes ved at de i 2020 har
› åpen rapportering av sine klimagassutslipp
› klimarapportering av god kvalitet med tydelig spesifisering av hvilke kilder til utslipp som er med i beregningene
Selskapene i denne kategorien faller ut av de to øverste kategoriene, enten fordi de
› ikke kan vise til reduserte klimagassutslipp, redusert karbonintensitet,
eller
› fordi vi vurderer det dit hen at klimaregnskapet ikke omfatter alle vesentlige indirekte (Scope 3) utslipp for det
enkelte selskapet.
Hurtigruten og Nordic Choice i bunngruppa
I den fjerde gruppen ligger selskaper «som mangler detaljerte klimaregnskap», mens den femte gruppen omfatter selskaper som ikke rapporterer om egne klimagassutslipp.
I den nederste og femte gruppen ligger disse selskapene:
Avarn Security, Bama Gruppen, Bertel O Steen, Coast Seafood, Consto, Fatland Gruppen, Hurtigruten, Hæhre & Isachsen, Løvenskiold-Vækerø, Nordic Choice, Norges Råfisklag, Norsk Gjenvinning, Power International, Bunker Oil, Seaborn, Torghatten, Troms Kraft, Visma og Widerøe.