– Hadde vi tatt med indirekte utslipp så ville Norge vært klimaversting, sier Hanne Løvstad i PwC. Foto: PwC.
- Annonse -

Disse fire selskapene kommuniserer tydelig ambisjoner og tallfestede klimamål, og kutter i tråd med Parisavtalen, viser Klimaindeksen.

Konsulentselskapet PwC har undersøkt de 100 største (etter omsetning) selskapene i Norge, og målt hvordan de ligger an i klimaarbeidet sitt. Nå foreligger rapporten for andre gang – Klimaindeksen 2020.

Studien er basert på offentlig tilgjengelig informasjon som finnes i selskapenes årsrapport og eventuelt egne bærekrafts- og samfunnsansvarsrapporter, samt andre åpne kilder som er tilgjengelige på nett.

Hanne Løvstad, bærekraftsleder i PwC, er ikke bare fornøyd med resultatene.

– Hadde vi tatt med indirekte utslipp så ville Norge vært klimaversting. Bedriftene bør ta med indirekte utslipp for å vise realitetene, sier Løvstad.

Posten har kuttet mer enn 100 000 tonn CO2

Men de fire beste selskapene på Klimaindeksen gir hun honnør.

– Blant selskapene som gjør det best i årets rangering, er Posten. De har kuttet totalt over 100 000 tonn CO2 (18%) de siste tre årene. – Fortsetter de i samme retning så vil de halvere sine utslipp i 2030, og det tar jeg av meg hatten for, sier Løvstad.

- Annonse -

De tre andre selskapene som kommer helt på topp, er Storebrand, Schibsted og Vinmonopolet, som også viser til utslippskutt som kreves av Parisavtalen.

De fire selskapene i klimaindeksens øverste kategori kjennetegnes ved at de i 2020 har
› åpen rapportering om sine klimagassutslipp minst tre år bakover i tid
› klimarapportering av god kvalitet med tydelig spesifisering av hvilke kilder til utslipp som er med i beregningene
› et klimaregnskap som inkluderer det vi mener er vesentlige kilder til indirekte (Scope 3) utslipp
› kunnet vise til at de kutter karboninstensitet og / eller absolutte utslipp i takt med krav og forventninger fra
Parisavtalen de siste tre årene.

I Klimaindeksen har PwC sortert de 100 selskapene i fem grupper. I den øverste gruppen ligger de fire nevnte selskapene, som leder an i den grønne omstillingen.

I den nest beste gruppen ligger selskapene som har redusert sitt klimaavtrykk de tre siste årene. Også her er det bare fire selskaper: Cermaq (fiskeoppdrett), Equinor (energi, mest fossil), Mowi (fiskeoppdrett) og Yara (kunstgjødsel).

PwC kommenterer denne gruppen slik:

«Dessverre ser vi ikke flere selskaper i klimaindeksens to øverste kategorier i år, enn i fjorårets utgave. En mulig
forklaring kan være det store antallet selskaper som har endret metodikk eller omfang av klimarapporteringen
deres, som gjør at vi ikke har tilstrekkelige data for å vurdere hvilke utslippsreduksjoner de har oppnådd de siste
tre årene.»

Flest midt på treet

I gruppe tre ligger selskaper som «har god rapportering om egne klimagassutslipp». Her befinner de fleste seg, 68 selskaper.

PwC skriver:

Selskapene i klimaindeksens midterste kategori kjennetegnes ved at de i 2020 har
› åpen rapportering av sine klimagassutslipp
› klimarapportering av god kvalitet med tydelig spesifisering av hvilke kilder til utslipp som er med i beregningene
Selskapene i denne kategorien faller ut av de to øverste kategoriene, enten fordi de
› ikke kan vise til reduserte klimagassutslipp, redusert karbonintensitet,
eller
› fordi vi vurderer det dit hen at klimaregnskapet ikke omfatter alle vesentlige indirekte (Scope 3) utslipp for det
enkelte selskapet.

Hurtigruten og Nordic Choice i bunngruppa

I den fjerde gruppen ligger selskaper «som mangler detaljerte klimaregnskap», mens den femte gruppen omfatter selskaper som ikke rapporterer om egne klimagassutslipp.

I den nederste og femte gruppen ligger disse selskapene:

Avarn Security, Bama Gruppen, Bertel O Steen, Coast Seafood, Consto, Fatland Gruppen, Hurtigruten, Hæhre & Isachsen, Løvenskiold-Vækerø, Nordic Choice, Norges Råfisklag, Norsk Gjenvinning, Power International, Bunker Oil, Seaborn, Torghatten, Troms Kraft, Visma og Widerøe.


- Annonse -
Vil du annonsere her?