Wei Chai heter gründeren bak OsloBike. Hun er opprinnelig fra Shanghai, og hennes konsept for sykkeldeling gikk helt til topps i pitchkonkurransen «Innovatørene kommer», som ble arrangert av Smarte Byer Norge under Arendalsuka.
Syklene i OsloBike er elsykler, og ladingen skjer via solceller.
– Verdens første med denne chatbot-bruken
Systemet bygger på at brukerne er frie til å levere syklene der man ønsker, i stedet for på faste stasjoner, som er vanlig i bysykkelordninger. Når en OsloBike-bruker avslutter sitt leieforhold, registrerer systemet at sykkelen er ledig og kan plukkes opp av andre. Syklene låses opp via chatboten i Facebook-appen Messenger, og gründerselskapet mener selv de er først ut i verden med denne løsningen. Brukerne av OsloBike trenger ikke laste ned en egen app for å leie en sykkel.
Ved bruk av kunstig intelligens skal sykkelrutene – som foreslås for turister og andre – kunne forbedres og optimaliseres.
Video som viser hvordan en OsloBike låses opp:
Berømmes for gjennomarbeidet idé
Juryen i konkurransen under Arendalsuka lot seg imponere av konseptet til OsloBike, og begrunnet vinnervalget med at det var den mest gjennomarbeidede forretningsmodellen.
– Vinneren hadde en meget gjennomarbeidet idé, som er skalerbar til de fleste typer byer. De har allerede etablert sterke partnerstrukturer, som er et viktig utgangspunkt i startfasen av et selskaps liv, sier May Kristin Haugen, juryleder og kommunikasjonsdirektør i ingeniørselskapet COWI.
Et problem som det fortsatt gjenstår å løse på en god måte – også for OsloBike – er tendensen til opphopning av sykler i bysentrum, bemerket juryen.
– AI kan få en rolle i framtidige trange byrom
Bruken av kunstig intelligens ble positivt mottatt. Juryleder Haugen tror at kunstig intelligens vil få en betydelig rolle i utviklingen av morgendagens byer.
– De (OsloBike, red. anm.) benytter brukernes erfaringer til å forbedre tjenesten, blant annet gjennom kunstig intelligens. Vi tror dette vil bli en viktig del av den usynlige infrastrukturen i byene våre fremover, særlig innenfor tjenestedesign og kanskje spesielt mobilitetsløsninger. Det vil ha en viktig rolle i frigjøring av plass i bysentrum som stadig blir trangere og de vil være grunnleggende for å skreddersy Mobility as a Service-løsninger (MaaS). Fra et bærekraftperspektiv er det også spennende at de benytter solceller for å lade sykkelbatteriene, sier May Kristin Haugen.
Foto og video: OsloBike