Av disse pengene går 50 millioner kroner til Bergen Havn. Landstrømanleggene i Bergen blir etablert ved cruisekaiene på Skolten og Bontelabo, og skal kunne levere strøm til tre skip samtidig.
– Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet, og for maritim næring er landstrøm et viktig steg i retning av utslippsfri sjøtransport. Hele sju prosent av klimagassene fra sjøfarten stammer fra at motorene går mens skipene ligger helt i ro ved kai, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova i en pressemelding.
Florø, Bodø og Trondheim får også
Enova opplyser at som i tidligere runder er søknadene rangert etter brukspotensialet til anlegget målt opp mot beløpet det søkes støtte om.
– Slik sørger vi for at vi får prioritert de mest kostnadseffektive prosjektene først, slik at samfunnet får mest mulig landstrøm igjen for pengene, sier Nakstad.
– Landstrøm til cruise er dyrt
Anlegg som er dedikert til cruisetrafikk er for første gang tildelt støtte fra Enova.
– Landstrøm for cruiseskip krever ofte meget høye investeringer fordi disse skipene gjerne har et mye større effektbehov. Samtidig er den totale brukstiden for dedikerte cruisekaier typisk kort sammenlignet med mange andre kaianlegg. Til sammen gjør dette at landstrøm til cruise ofte blir veldig kostbare klimatiltak. Derfor er det spesielt gledelig at Bergen Havn gjennom et samarbeid med kommune og kraftselskapet BKK har forberedt et godt prosjekt som nådde opp i konkurransen, sier Enova-sjefen.
Nå blir det evaluering og tenkepause
Dette er Enovas sjette konkurranse med støtte til utbygging av landstrømanlegg, og nummer sju vil komme i januar 2019. Det kan bli den siste runden i nåværende form.
– Gjennom de seks rundene vi har hatt siden 2015 har vi innvilget rundt en halv milliard kroner i støtte til om lag 80 landstrømprosjekter. Nå har tiden kommet for å gjøre opp status og ta en ordentlig gjennomgang av landstrømsatsingen vår. Dette arbeidet vil inkludere både interne og eksterne evalueringer, sier Nakstad.
Enova sier de vil bruke evalueringene til å vurdere hvordan de best kan bidra til å bygge infrastrukturmarkedet fremover i retning av utslippsfri sjøfart.
– Landstrøm vil fortsatt være et satsingsområde for Enova, men det er for tidlig å si hvordan fremtidige støttetilbud blir og når de kommer. Vi anbefaler derfor alle interesserte havner med gryteklare prosjekter som passer dagens ordning om å søke på konkurransen vi utlyser i januar, sier Nakstad.