Skal vi nå 2025-målet om å bare selge nullutslippsbiler må vi gjennomsnittlig ha en sterkere vekst år for år enn vi så i 2019, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening Foto: Norsk elbilforening/Aksel Jermstad.
- Annonse -
Frontrunner Publishing - enkel og effektiv avis på nett

Elbilsalget økte til 60 316 i 2019 mot 46 092 i 2018. Det er en oppgang på over 30 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

– Det er veldig bra at elbilsalget stiger kraftig, men vi er skuffet over at markedsandelen for elbiler ikke nådde 50 prosent, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Hun peker på tre forklaringer til det:

  1. I 2019 konkurrerte ikke elbilene godt nok i de større bilsegmentene og heller ikke innen næring. Fortsatt valgte 3 av 4 som kjøper SUV et fossilt kjøretøy
  2. Bompengedebatten bidro til å skape usikkerhet forutsigbarheten om elbilfordelene
  3. Regjeringen leverer ikke på lading. De mangler en helhetlig plan for utbygging av hurtigladere i hele Norge og den lovede støtteordningen for ladeinfrastruktur i borettslag og sameier lar vente på seg.

– I 2020 bør elbilsalget passere 60 prosent med god margin. Skal vi nå 2025-målet om å bare selge nullutslippsbiler må vi gjennomsnittlig ha en sterkere vekst år for år enn vi så i 2019. Dessuten må vi få fart på salget av elvarebiler, sier Bu.

Hun mener det er viktig at politikerne fortsetter å satse i elbilpolitikken.

– Fortsatt skal veldig mange overbevises om at elbil er det smarteste valget. Da må folk være trygge på at vil lønne seg å velge utslippsfritt, og at de kan lade enkelt og effektivt både hjemme og på farten, sier Christina Bu.


 

- Annonse -