I en fersk rapport fra Avinor og norsk luftfartsbransje settes klimamålsettingen slik: Innen 2050 skal all flytrafikk, både innenlands og ut av Norge, være fossilfri.
Norsk luftfart skal være verdensledende på klimaløsninger, er den ubeskjedne overskriften.
Arbeidet med rapporten er initiert og ledet av Avinor, og gjennomført i samarbeid med SAS, Norwegian, Widerøe, LO og NHO Luftfart. De samme aktørene har satt seg et felles utslippsmål og vedtatt et veikart for å nå målet om nullutslipp innen 2050.
Dermed skal det på ruteflygninger i og fra Norge i 2050 ikke brukes fossilt drivstoff.
– Med dette signaliserer vi en tydelig ambisjon, og vi forplikter oss alle til en rekke endringer de neste tiårene. For å få det til er vi også avhengige av et fortsatt tett samarbeid med myndighetene, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor, i en pressemelding.
Hans utgangspunkt er at luftfarten skal være en del av løsningen for å nå målene satt i Paris-avtalen.
LES OGSÅ: Historisk og elektrisk flytur på Gardermoen
SAS lover biodrivstoff innenriks i Skandinavia innen 2030
I arbeidet med å nå målene skal bransjen investere i nye energieffektive fly og være en pådriver for å utvikle og ta i bruk null- og lavutslippsløsninger. Bærekraftige drivstofftyper skal innfases og luftrommet skal effektiviseres.
– For å nå bransjens ambisiøse mål er det ikke bare én løsning, men flere tiltak må til med effektive virkemidler fra myndighetene. I SAS tar vi vår del av ansvaret og samarbeider blant annet med Airbus for å utvikle lav- og nullutslippsfly, og vil fylle biodrivstoff tilsvarende alle innenriksflygninger i Skandinavia innen 2030, sier Kjetil Håbjørg, konserndirektør i SAS.
Artikkelen fortsetter under bildet
– Politikerne må sørge for forutsigbare rammevilkår og så er det opp til markedsaktørene å bestemme hvilke klimavennlige teknologier som skal utvikles, produseres og tas i bruk. Omstillingen må gjøres kostnadseffektiv og lønnsom, sier Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian.
Partene legger vekt på at det trengs betydelig satsing på forskning, utvikling og fungerende markeder for å sikre bærekraftige drivstoff, elektrifiserte fly og utvikling av hydrogenteknologi.
LES OGSÅ: Om bare ni år kan de første innenlands flyrutene i Norge foregå med elfly
Tror på arbeidsplasser knyttet til omstillingen
Bransjen er opptatt av at offentlig sektor legger til rette for introduksjon av elektrifiserte fly i kommersiell luftfart.
– Vi har klare ambisjoner om å bytte ut kortbaneflåten vår med nullutslippsfly. Det norske kortbanenettet er som skreddersydd for dette, sier Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe.
Vil omstilling til fossilfri luftfart skape nye arbeidsplasser i Norge? LO Luftfart er optimister.
– Vi er glade for å være med på å planlegge en klimavennlig luftfart. Vi påvirker politisk, og vi har den industrielle kunnskapen som trengs. Her er det store muligheter, ikke minst for etablering av norske arbeidsplasser, sier Peggy Hessen Følsvik, leder i LO Luftfart.
Kutter flypassasjeravgiften for null- og lavutslippssfly
Samferdselsminister Knut Arild Hareide berømmer Avinor, SAS, Widerøe, Norwegian, LO og NHO Luftfart for arbeidet som har blitt gjort. Hareide sier at regjeringen vil kutte flypassasjeravgiften for flyreiser med null- og lavutslippsfly, og at dette ligger inne i neste års statsbudsjett.
– Vi ønsker å gjøre noe av det samme som vi har lykkes med i elbil-politikken, og bruke noen av de samme virkemidlene for luftfarten. Dette vil ikke ha så stor effekt i 2021, men signalet er veldig tydelig fra myndighetene: Vi fjerner avgiftene for å sikre null- og lavutslippsfly og sier tydelig hvilken vi retning vi ønsker at dette skal gå i, uttaler Hareide.