Hovedentreprenør er valgt, og nå går startskuddet for byggingen.
Veidekke får oppdraget med å sette opp byggene som til slutt vil utgjøre den nye sentralstasjonen i Trondheim. Byggherren Bane NOR Eiendom kaller det for Norges mest moderne kollektivknutepunkt.
– Trondheim S blir et moderne kollektivknutepunkt for tog og buss som legger til rette for at flere kan sykle og gå, sier prosjektsjef Arne Hognestad i Bane NOR Eiendom, i pressemeldingen som er lagt ut.
Prosjektet har vært under planlegging i to år, og byggestart ble vedtatt rett før jul.
FNs bærekraftsmål
Trondheim S skal oppføres etter en fleksibel samarbeidsmodell «der byggherre og entreprenør jobber sømløst sammen for å optimalisere prosjektet gjennom alle fasene», heter det i meldingen. Designet er gjort med hensyn til flere av FNs bærekraftmål. Prosjektet bidrar til reduserte klimautslipp og oppnåelse av nullvekstmålet i tråd med den inngåtte byvekstavtalen, blir det opplyst.
Saken fortsetter under bildet
– Sammen med Veidekke har vi utviklet et prosjekt som vi er stolte av, forteller prosjektsjef Arne Hognestad i Bane NOR Eiendom. – Det er et krevende prosjekt som må planlegges godt, fordi togtrafikken skal gå som normalt og de reisende ikke skal hindres under byggefasen. Vi er svært fornøyde med bistanden og kompetansen som Veidekke har bidratt med fram til nå og ser fram til å gjennomføre prosjektet sammen med dem, sier Hognestad.
Skal binde byen og havnen sammen
Det nye bygget blir på 17.500 m2 fordelt på 4.500 m2 terminalfunksjoner knyttet til kollektivtrafikk og 13.000 m2 nye kontorer for utleie. I tillegg omfatter prosjektet om lag 2.400 m2 nye utearealer på nivå med Sjøgangen. Bygget går over jernbanesporene og blir et utsiktspunkt som binder sammen byen og havnen.
– Vi takker Bane NOR Eiendom så mye for dette spennende oppdraget. Sammen med byggherre, rådgivere og underentreprenører har vi gjennomført en meget god utviklingsfase som sikrer et knallbra bygg og ditto byggeprosess. Nå gleder vi oss til å komme i gang med detaljprosjekteringen etter sommerferien og selve byggearbeidene i 2023, sier regiondirektør Torgeir Wiig i Veidekke Bygg Trøndelag.
Ferdig i 2025
Terminalbygget skal etter planen stå ferdig i 2025. På sikt skal det også bygges boliger, slik at flere kan jobbe og bo i sentrum. Det blir også et større tilbud av parkering, handel og service. Nye Gryta P-kjeller ferdigstilles senhøsten 2022 og flytter 200 parkeringsplasser fra gateplan ned under bakken. Samtidig blir nytt gate- og trafikkmønster fra Jernbanebrua til Brattørbrua etablert i tråd med vedtatt reguleringsplan og gjennomføres med bidrag fra Miljøpakken. Gatene fornyes med nye sykkelveger, kollektivfelt og holdeplasser.
– Dette blir Norges mest moderne kollektivknutepunkt med tilhørende servicefunksjoner, attraktive kontorlokaler og byens beste kollektivtilbud, sier Hognestad.
BREEAM-standard
Det var arkitektfirmaet Arkitema Architects som i 2019 vant arkitektkonkurransen for design av nye Trondheim Stasjon, hvor blant annet de bærende konstruksjonene skal være i tre.
Det gir et lavere CO2-fotavtrykk på den nye og moderne terminalen. Bygget blir sertifisert etter miljøstandarden BREEAM NOR. Bruken av tre knyttes opp mot Trondheims trehustradisjon.
Det nye stasjonssenteret skal bli et forbilde på klimavennlig byutvikling og grønn mobilitet, skriver vinneren av konkurransen. Forøvrig er målet å skape en møteplass for alle innbyggerne, og som samtidig blir et nytt arkitektonisk landemerke for Trondheim.