Snart blir elbillading enkelt. Illustrasjonsfoto: Unsplash.
- Annonse -

Snart blir det slutt på at du må ha 10-15 apper for hurtiglade elbilen din.

I oktober vedtar EU at du skal kunne bruke din ene favorittapp til alle hurtigladestasjoner i hele Norge og EU.

Det er NAF som melder dette mandag.

– Dette er et stort gjennomslag for mer forbrukervennlig lading. Norge bør nå gå foran på åpen hurtiglading og innføre dette allerede fra neste år, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

EU-vedtaket vil kreve at ladeoperatørene åpner for «e-roaming», og ifølge NAF betyr det i praksis at du kan bruke din favoritt-ladeapp for å betale for lading på alle hurtigladeplasser for elbil. 

Vil ha rask innføring

– Dette blir et stort skritt framover for elbilister. I dag har hver hurtigladeoperatør sin app, noe som gjør lading unødig komplisert og fører til at mange sliter med betalingen på ladestasjonen. EU sier at dette skal innføres senest fra 2027, og Norge kommer til å følge EU, men nå som ladeoperatørene vet hva som kommer, er ingen grunn for at de skal vente med å åpne opp for e-roaming, sier Braadland.

NAF mener at den norske regjeringen må sette krav om at enklere betaling innføres raskt.

- Annonse -

– Norge er et ledende land for elbiler i Europa, og vi er et av de landene som er teknologisk lengst framme. Derfor bør Norge gå foran på e-roaming. Regjeringen bør kreve e-roaming fra ladeoperatørene allerede i 2023, sier Braadland.

Bankkort

EU kommer mest sannsynlig også til å vedta at bankkort også blir et pliktig betalingsmiddel på alle hurtigladestasjoner, skriver bilorganisasjonen.

– Mange er vant til å betale med bankkort, så det er positivt og forståelig at dette kravet kommer på alle nye stasjoner. Norge har imidlertid 4 000 ladepunkter som må få ettermontert kortlesere. Dette kan ta tid å få på plass, og det vil kunne utsette arbeidet med å sette opp nye ladepunkter. Derfor vil vi legge mer vekt på at det åpnes opp for e-roaming, slik at lading raskt blir enklere for forbrukeren, sier Braadland.

Det etterlengtede vedtaket skal etter planen skje i EUs Transportkomite 3. oktober, og av EU-parlamentet 19. oktober.


- Annonse -