Nytt motorveiprosjekt skal snitte den kjente Limfjorden.
I en stor infrastrukturplan kalt Danmark fremad, er det lagt opp til store utbygginger i transportsektoren. Tilsammen skal myndighetene investere over 160 milliarder danske kroner fram mot 2035.
Hensikten er blant annet å redusere trengselen på danske veier, gi et betydeligt løft for kollektivtrafikken, samt støtte en rekke nye initiativer som skal bidra til den grønne omstillingen av transportsektoren. Dette står å lese i en orientering fra regjeringen i april 2021.
Infrastrukturplanen ble vedtatt i Folketinget straks etter.
Saken fortsetter under
Kaller det en «sort politikk»
I en del av planen ligger byggingen av 20 km lang motorvei på Nordjylland. Traséen går blant annet tvers over øya Egholm, nær Aalborg, og kommer til å utgjøre en tredje Limfjordforbindelse hvis den blir en realitet.
Nå er den offentlige høringsrunden ferdig, og Danmarks Naturfredningsforening slår alarm. Organisasjonen mener det nye motorveianlegget er en helt feil retning å ta, og DNs leder Maria Reumert Gjerding kaller det «en sort (svart) politikk».
– Med denne anleggsloven legger regjeringen opp til mer asfalt, mer CO2, ødeleggelse av natur og levesteder for dyr, risiko for forurensing av drikkevannet og en sannsynlig forverring av Limfjorden, som fra før er i en elendig tilstand, sier hun til foreningens nettsted.
Likheter med saker i Norge
Denne ene store miljøsaken i Danmark bærer med seg elementer som finnes i tre forskjellige, store miljøsaker i Norge: Førdefjorden, Lågendeltaet og Oslofjorden:
Danmarks Naturfredningsforening trekker fram seks punkter for hvorfor motorveien over Limfjorden er en dårlig idé. I et av punktene ønsker DN å finne ut om planene rett og slett er i strid med EUs vanndirektiv og miljølovgivning. I et annet punkt settes det søkelys på motorveiens konsekvenser for Limfjorden, som allerede er i dårlig forfatning på grunn av tilsig av næringsstoffer fra landbruket. I et tredje punkt holdes fram hensynet til dyrelivet. Her pekes det på at Danmark har så lite natur å ta av, ikke minst sammenhengende naturområder. Dyr og insekter vil presses ytterligere av en motorvei, hevder foreningen, som mener mer asfalt og fragmentering vil gjøre livsbetingelsene enda verre for en lang rekke arter.
Planen skal opp til endelig behandling i Folketinget nå i februar.