Elfly. Trondheim Lufthavn.
Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes. Ill.foto: Øystein Løwer / Avinor.

Etableringen vil være et sentralt tiltak for å nå målet om fossilfri norsk luftfart i 2050. Avtalen ble undertegnet i dag, 24. april.

Oppgavene mellom partene fordeler seg slik: Avinor stiller med infrastruktur, luftrom og tilgang på energi, og Luftfartstilsynet stiller med regulatorisk tilrettelegging. Ifølge partene finnes det i dag ingen tilsvarende testarena i verden, med et operativt miljø.

– Testarena vil i prinsippet omfatte hele landet, sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor.

– Etableringen av testarena er et sentralt og konkret tiltak for å nå regjeringens mål om å fremskynde innføring av ny teknologi i norsk luftfart så snart den er moden, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en kommentar til avtaleinngåelsen.

Nygård har med seg en prioritert ramme på 1 milliard kroner fra Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036 for å tilrettelegge for omstillingen til null- og lavutslippsluftfart.

Framover skal Avinor og Luftfartstilsynet finne fram til aktuelle steder i Norge hvor det kan foregå testing. Samtidig skal det holdes kontakt med interesserte produsenter og operatører, og dette arbeidet er allerede i gang.

– Viktig for global utvikling

Partene opplyser i en melding at etablering av Norge som internasjonal testarena vil bygge opp under det norske markedet som testområde, og hvor innføring av null- og lavutslipps luftfartøy kan skje tidlig. Etableringen i Norge vil også være viktig i utviklingen av nullutslippsluftfart i større skala globalt, heter det i meldingen. Samarbeid med EUs luftfartsmyndighet EASA, er en del av planene.

– Grønn omstilling i luftfarten kan bidra til norsk næringsutvikling, deriblant gjennom å skape nye forretningsområder på områder hvor norsk leverandørindustri besitter verdifull kompetanse, som batterielektriske fremdriftssystemer, ladeinfrastruktur og hydrogenteknologi. Denne kompetansen vil også være av stor betydning for den globale luftfartsindustrien, sier Foss.

En testarena vil være et virkemiddel for å nå målet om fossilfri norsk luftfart innen 2050

Unikt med det norske lufthavnnettverket

Foss opplyser at avtalen er ment å fremskynde innfasing ved å redusere hindringer for testing og demonstrering av null- og lavutslipps luftfartøy.

En testarena i Norge skal være tilgjengelig for nasjonale og internasjonale aktører som ønsker å teste og demonstrere null- og lavutslipps luftfartøy i Norge, ifølge luftfartsdirektør Lars Kobberstad i Luftfartstilsynet.

– Det omfattende nettverket av lufthavner i Norge og tett og godt samarbeid mellom Avinor som lufthavnoperatør og ansvarlig for luftrommet, og Luftfartstilsynet som regulator gjør at Norge er i en unik posisjon for å tilrettelegge for testing av ny teknologi i en tidlig fase, sier Kobberstad.

LES OGSÅ (sak fra mars 2020)


- Annonse -
Vil du annonsere her?