Veiprosjektet til 16 milliarder – men som aldri gikk ut av startblokkene – foreslås erstattet med metallokk til 700 millioner.
Gjennom bydelen Manglerud i Oslo går den tungt trafikkerte E6 / ring 3, en firefelts motorvei som sprer støy og støv utover omgivelsene. I mange tiår har det blitt diskutert å bygge tunnell, men det gigantiske veiprosjektet har aldri landet. Prisen var stiv – for noen år siden var estimatet på 16 milliarder kroner.
Nå lanseres et nytt forslag. Mye billigere, relativt raskt å bygge, og med en ny grønn Oslo-lunge i den andre enden. Det er OBOS og entreprenøren NCC som tar initiativet til det som kalles et parklokk.
– OBOS har alltid støttet planene om å ta grep for å redusere luft- og støyforurensing på Manglerud, men nå synes det som om eksisterende planer ikke vil kunne la seg realisere på grunn av manglende finansiering, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS, i en pressemelding.
Grønn lunge i stedet for eksos og støy
Han foreslår det han kaller en pragmatisk og rimelig løsning: «et enkelt grønt lokk over E6».
– En slik byreparasjon vil gi forbedret livskvalitet og sårt tiltrengte boliger og grøntarealer i en del av byen som sliter med trafikkstøy og eksos fra en av Norges mest trafikkerte veier. Vi tror dette kan være en meget god – og ikke minst gjennomførbar – løsning for Manglerud og byen, sier Siraj.
NCC skal utrede bygging av det 400 meter langt og 70 meter brede lokket over E6.
Dette vil binde Manglerud og Høyenhall sammen og gi muligheter for en stor aktivitetspark, foreslår OBOS. Det vil ikke kunne bygges boliger på lokket, men en park med gangveier, idrettsbaner og lekeplasser kan etableres.
Dette vil kunne gjøres ved å heise på plass seksjoner med ståltunneler som blir dekket med jord og vegetasjon, en metode som ifølge NCC er godt utprøvd. OBOS sier prisen er estimert til mellom 500 og 700 millioner kroner, og fremholder at en vesentlig del av regningen kan betales av OBOS og de andre grunneierne langs motorveien.
Byggetiden anslås til mellom to og tre år.
– Byreparasjon andre steder
– Bidraget fra utbyggerne vil avhenge av hvor mye det kan bygges langs lokket. Vi har estimert at det kan være rom for å bygge opp mot 700 boliger på OBOS sine eiendommer langs motorveien. Da vil grunneierbidraget fra OBOS alene kunne dekke omtrent en tredjedel av regningen. Vår oppfordring er at politikerne tar med seg dette forslaget når samferdselsavtalen Oslopakke 3 skal reforhandles til våren. Dette er en rimelig og god løsning som ikke løser alt, men som gir flere boliger og et langt bedre bomiljø for flere tusen innbyggere, sier OBOS-sjef Kjørberg Siraj.
Han tror tilsvarende løsning også kan brukes til byreparasjon andre steder med behov for grøntarealer og skjerming mot trafikk.
– Det er relativt rimelig, fleksibelt og enkelt å bygge på denne måten. Vi tror at lokket på Manglerud kan prosjekteres og bygges på under tre år. Det vil være nødvendig å legge om trafikken i perioder, men fordelene er langt større i forhold til alternative løsninger, på grunn av byggetiden og at det er mindre behov for inngripen i eksisterende infrastruktur, sier Per Jonsson, leder for NCC Infrastructure i Norge, i pressemeldingen.