Hurtigruten har signert en intensjonsavtale med Rolls-Royce Marine om et oppgraderingsprogram som omfatter seks eksisterende fartøy, med opsjon på ytterligere tre.
Blant annet skal få skipene få en helt nyutviklet LNG-motor og batteripakker som en del av sitt hybridsystem.
– Dette er en investering i fremtiden, og en historisk dag for oss, for miljøet og for hele norskekysten. Kombinasjonen av batteripakker og de mest miljøvennlige og effektive gassmotorene på markedet vil gi en enorm miljøgevinst, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
– Setter ny miljøstandard
Rolls-Royce skal ifølge intensjonsavtalen levere to Bergen B36:45L6PG gassmotorer som hovedmotorer til hvert skip. Disse LNG-motorene setter en helt ny standard for kraft og effektivitet med svært lave utslipp av CO2, NOx, SOx og partikler, heter det i en pressemelding som Hurtigruten har sendt ut.
– Hurtigruten planlegger oppgradering med vår aller nyeste og mest miljøeffektive motor som går på naturgass. Dette er en nyvinning fra motorfabrikken vår i Bergen som vi gleder oss veldig over å få ut i markedet. Sammen med de øvrige nyhetene i energisystemet, vil Hurtigrutens skip være like effektive og grønnne som om de skulle vært splitter nye, sier Astrid Opsjøen, VP Product Sales & Advanced Offerings i Rolls-Royce Marine.
Vil oppfylle kravet om CO2-reduksjon
Rolls-Royce skal også levere elektrosystemet SAVe Cube med én integrert drivenhet og styresystem for hele skipet. Det er videre planlagt at skipene skal være hybride ved hjelp av et batterisystem. Propellsystemet skal etter planen bli Promas, som ifølge Hurtigruten er det valget som gir best effektutnyttelse gjennom integrasjon på ror og propell.
Norske myndigheter hadde reduserte utslipp som et av hovedkravene når anbudet på Kystruten Bergen – Kirkenes ble lyst ut. Med miljøoppgraderingen fra Rolls-Royce vil Hurtigrutens skip oppfylle miljøkravene i anbudet – blant annet kravet om reduksjon av CO2 med 25 prosent, melder selskapet.