Slik kommer UiOs nye forskningsfartøy til å se ut. Illustrasjon: LMG Marin AS.

Forskningsfartøyet FF Trygve Braarud skal få avløsning etter snart 40 års tjeneste.

Et nytt og moderne forskningsfartøy kan ligge klar i 2022, om alt går etter planen, melder Universitetet i Oslo.

Norsk Maritimt Forum, den norske maritime næringens interesseorganisasjon, har foreslått at UiOs nye forskningsfartøy skal komme inn som del av regjeringens neste tiltakspakke. Denne pakken er ment å skulle stimulere til ny aktivitet i et næringsliv som er rammet av korona-pandemien.

Kan sjøsettes om 2 år hvis bevilgningen kommer

– Dette er en svært gledelig nyhet, og vi håper nå at regjeringen vil følge opp forslaget fra Maritimt Forum. Vi har stort behov for et nytt skip som kan brukes til viktig forskning og utdanningen av fremtidens havforskere, og derfor begynte vi å planlegge dette nye forskningsfartøyet for ca. tre år siden. Nå er vi kommet så langt at det bare er å trykke på knappen. Hvis vi får denne bevilgningen, kan det nye forskningsskipet bli sjøsatt allerede om to år, sier dekan Morten Dæhlen ved UiOs matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN).

Mange forskningsoppgaver

Annonse

Han opplyser at det nye skipet er planlagt som et hybridskip som kan bygges om til helelektrisk drift når batteriteknologien har kommet langt nok en gang i fremtiden.

– Vi kjenner ikke til at noen andre har planlagt et forskningsfartøy med den hybrid-teknologien vi ønsker at vårt fartøy skal ha. Vi satser derfor på at vi har verdens  «grønneste» og mest miljøvennlige forskningsfartøy når det blir sjøsatt, sier Morten Dæhlen.

Klimaendringer, forurensning og mangel på fisk preger Oslofjorden.  I tillegg er blåskjell på retur og det rapporteres om funn av avmagrede og døde ærfugl. Ferskvannet som renner ut i fjorden blir brunere. Alt dette er forhold som gjør at behovet for et nytt og moderne forskningsfartøy er stort.