Forbrukerekspert mener det kan være en fornuftig løsning i en verden hvor mange typer sertifiseringer forvirrer forbrukerne.
Det er produsenten Marc Lauge som har bestemt seg for at alle deres jeansmodeller skal være økologisk produsert. Også merkene MAPP Jeans og DNYcph hører inn under samme produsent.
– Hvis vi skal gjøre noe med miljøbelastningen som hele klesindustrien er ansvarlig for, nytter det ikke at vi venter på forbrukernes valg, sier retail manager hos Marc Lauge,Thomas Lauge Christensen, i en pressemelding.
Han har støtte fra lektor ved Handelsakademiet Dania, Ole Storm Jørgensen.
– Det finnes altfor mange merker å forholde seg til som forbruker, og det er virkelig mye man skal sette seg inn i for skille bærekraft fra klimakompensasjon eller økologi fra Fair Trade. Derfor skal man som virksomhet hjelpe forbrukerne og gjøre det lettere for dem, sier Jørgensen.
Økte salget
Ifølge European Fashion Report 2021 er prisen det største hinderet når europeere skal velge bærekraftig og økologiske klær. Dernest kommer uklarhet rundt bærekraft og vansker med å skille bærekraftige og økologiske varemerker fra hverandre.
Fra Marc Lauge blir det opplyst at de økte prisene «så lite som mulig» når de gikk over til 100 prosent økologiske jeans. Etter overgangen har salget økt med 15 prosent.