Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket. Foto: Svanemerket.
Er du blant dem som blir mistenksom når bedrifter og merkevarer strør om seg med ord som bærekraft, klimavennlig og grønt? Du er ikke alene.

I en fersk undersøkelse som er gjort av Kantar for Svanemerket går det fram at nordmenn synes det er vanskelig å vite om produkter er gode klimavalg. Hele 8 av 10 spurte mener bedrifter ofte overdriver hvor klimavennlige produktene deres er.

Dette er problematisk, mener Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket.

– Grønnvasking bremser den grønne omstillingen, sier hun.

Svanemerket gjorde en tilsvarende undersøkelse i fjor, da handlet det om gode miljøvennlige valg, ikke klimavalg som i år. Syv av ti oppgav da at bedriftene overdrev sine beskrivelser.

– Når det store flertallet opplever at bedrifter overdriver hvor klima- og miljøvennlige produktene deres er, så har vi et problem. Grønnvasking, som betyr at virksomheter påstår at de er mer bærekraftige enn de faktisk er, står da i veien for grønn omstilling, sier Lund.

Kun fire prosent er delvis uenige i at bedrifter overdriver hvor klimavennlige produktene deres er. Ingen er helt uenig, viser Kantars undersøkelse.

- Annonse -
– Folk er lei

– Forbrukerne er lei av grønne påstander uten innhold. Det må de som jobber med markedsføring og kommunikasjon må være svært bevisste på framover, sier Lund.

Bildet som tegner seg av norske forbrukere er ikke helt entydig. For selv om norske forbrukere mener bedrifter overdriver, oppgir likevel 57 prosent at de stoler på at produkter som markedsføres som klimanøytralt, klimavennlig eller klimasmart, er gode klimavalg.

– Forbrukerne synes det er vanskelig å ta velinformerte valg og navigere blant alle de grønne påstandene. Det må bli enkelt å ta gode valg når vi handler, uten at vi trenger å være eksperter på klima selv, sier Lund.

Svanemerking av en vare hever troverdigheten, viser undersøkelsen. 67 prosent sier de stoler på at et svanemerket produkt er et godt klimavalg.

– Vårt oppdrag er å gjøre det enkelt for forbrukerne å ta gode valg for helse, miljø og klima. Det er krevende for produsentene å oppfylle våre strenge krav. Kjøper du et svanemerket produkt, kan du derfor være trygg på at du har gjort et godt valg, sier Lund.

Menn mer skeptiske enn kvinner

Tidligere undersøkelser viser ifølge Svanemerket at kvinner er mer bevisst på klima og miljø enn menn. Men menn er mer skeptiske enn kvinner til at det som markedsføres som klimanøytralt, klimavennlig og klimasmart faktisk er det. Over fire av ti menn stoler ikke på at produkter som markedsføres på denne måten er et godt klimavalg. Til sammenligning mener tre av ti kvinner det samme.

Grønnvaskingsplakaten skal motvirke

For å motvirke grønnvasking gikk i 2020 flere store næringslivsaktører i Norge sammen med noen av miljøorganisasjonene og etablerte Grønnvaskingsplakaten. Forbrukertilsynet deltok i utviklingen av plakaten.

Pr i dag har flere hundre bedrifter sluttet seg til prinsippene og signert på dem.

– Det er fullt mulig å kommunisere om bærekraft til forbrukere uten å bryte det grunnleggende forbudet mot villedende markedsføring, uttalte Tonje Drevland, seksjonssjef i Forbrukertilsynet, da plakaten ble lansert.

– Dette krever imidlertid at næringslivet faktisk setter seg inn i regelverket, for deretter å kunne være kreative innenfor lovens grenser. Følger man prinsippene i Grønnvaskingsplakaten, skal det mye til å bryte reglene i loven, forteller Drevland.

Hun mener at ved å følge prinsippene i plakaten skapes det tillit hos forbrukerne, noe som igjen gir økt konkurransekraft.


- Annonse -
Vil du annonsere her?