Brannslokking med PFOS-fritt skum ved Tromsø lufthavn. Foto: Magne Nesse.

Grunnen ved norske flyplasser er forurenset av miljøgifter fra tidligere års bruk av brannskum. Miljødirektoratet vil pålegge Avinor å rydde opp.

I mange år ble det brukt brannskum med det helse- og miljøskadelige stoffet PFOS og andre perfluorerte stoffer på flyplassene.

PFOS er et stoff som ikke brytes ned i naturen, og hoper seg opp i vannlevende organismer, spesielt fisk. Stoffet er giftig for vannlevende organismer, og kan forårsake uønskede langtidsvirkninger i vannmiljøet. Videre kan PFOS blant annet gi fosterskader hos pattedyr, og det finnes studier som viser at det kan være kreftframkallende.


Les også: Forurensing i Tyrifjorden: «Foruroligende», sier Miljødirektoratet


– Norges nasjonale miljømål er at spredning av PFOS og flere andre perfluorerte stoffer skal reduseres kontinuerlig, med intensjon om å stanse utslippene. Dette tilsier at forurensningen på Avinors flyplasser skal ryddes opp for å sikre at mest mulig PFOS og andre perfluorerte stoffer fjernes fra kretsløpet, sier Ellen Hambro direktør for Miljødirektoratet.

PFOS fra Fagernes Lufthavn havnet i fisk – og i mennesker

Grunnen ved mange av flyplassene er svært forurenset av PFOS og andre perfluorerte stoffer. MD sier at ut fra deres kunnskap er det Avinor som er ansvarlig for den største kilden til spredning av PFOS i Norge i dag, selv om Avinor sluttet å bruke PFOS i brannskum allerede i 2001, seks år før det ble forbudt. Avinor byttet til skum helt uten perfluorerte stoffer i 2012.

For å redusere konsekvensene av PFOS-forurensning i vann og til dyr og planter, er det nødvendig med en omfattende opprydding, erklærer Miljødirektoratet.

En av flyplassene hvor bruken av brannskum med PFOS har ført til merkbar forurensing er Fagernes Lufthavn, Leirin. Denne flyplassen er nå stengt, av andre årsaker. Her er det funnet forekomster av miljøgiften i varierende grad i både fisk og innsjøvann rundt flyplassen. Ifølge avisa Valdres har flere mennesker fått i seg giftstoffet etter at de har spist fisk som er fanget i området. Disse personene har i etterkant fått konstatert høye nivåer av PFOS i blodet, skriver avisa.

- Annonse -

Anslår at det totalt er sluppet ut 314 kilo PFOS 

I fjor høst leverte Avinor en samlet vurdering av forurensningen ved sine 43 flyplasser. I rapporten anslås det at det ligger 314 kilo PFOS i grunnen ved flyplassene.

Avinor har kartlagt risiko for spredning og for lokale miljøkonsekvenser ved hver enkelt flyplass, i tillegg har Avinor beregnet hvor det vil være mest kostnadseffektivt å rydde opp. Avinor har beregnet at en opprydding av PFOS-forurensningen ved samtlige av deres flyplasser vil koste godt over en milliard kroner.

MD sier seg fornøyd med det Avinor har levert som grunnlag for å prioritere rekkefølgen på tiltak, og har i etterkant laget og oversendt en plan for kravene som skal stilles til det videre arbeidet.

Opprydding ved hver enkelt flyplass er omfattende og kostbar. Det er viktig å se på den samlede miljørisikoen ved spredning fra Avinors flyplasser og stanse spredning først der det monner mest, sier Ellen Hambro.

Oppryddingen har kommet i gang

I løpet av 2020 vil Avinor bli pålagt å utarbeide konkrete tiltaksplaner ved de 10 stedene der det er mest PFOS i grunnen og/eller spredningen til det lokale miljøet er størst.

MD mener det er rimelig at Avinor rydder opp ved 14 flyplasser de neste sju årene.

Avinor er allerede i gang med opprydding på OSL Gardermoen, og på Fagernes lufthavn pågår det spredningsreduserende tiltak. Ved Evenes lufthavn skal det etter planen ryddes opp i vinter.


- Annonse -
Vil du annonsere her?