Greenpeace Norge vil ha ned kjøttforbruket av hensyn til klima, natur og helse. Kjøttindustrien bruker myter for å opprettholde forbruket, hevder organisasjonen.
– En av hovedårsakene til at vi spiser stadig mer kjøtt er at vi påvirkes gjennom massiv reklame. Det er på tide å sette søkelyset på den industrielle kjøttproduksjonens propagandamaskin, og innføre restriksjoner og reguleringer på linje med andre kategorier som tobakk og alkohol. Hvis vi som samfunn skal få grønnere spisevaner, er det nødvendig at politikerne begrenser den industrielle kjøttproduksjonens spillerom, sier Aud Hegli Nordø (bildet under), kommunikasjonssjef i Greenpeace Norge.
Ifølge tallene til Greenpeace har kjøttforbruket pr person i Norge økt med nesten 50 prosent siden 1989. Husdyrene i landbruket, inkludert fôret, står for 19 prosent av verdens samlede klimagassutslipp, ifølge en ny undersøkelse som det blir vist til.
«Kjøtt bringer mennesker sammen», og seks andre myter
Nå vil miljøorganisasjonen ha restriksjoner på kjøttreklame. En studie gjort av Greenpeace Danmark analyserte kjøttreklamen til 51 selskaper i seks europeiske land. Ut fra funnene hevdes det at kjøttindustrien gjør bruk av sju myter for å opprettholde kjøttforbruket. Myter som skal få folk til «å føle seg bra».
De sju mytene man mener å ha funnet er:
- «Bedre»kjøtt er en del av klimaløsningen
- Rødt kjøtt gjør deg til mer mann
- Flinke kvinner serverer kjøtt til familien sin
- Å spise kjøtt er en del av vår nasjonale identitet
- Kjøtt bringer mennesker sammen
- Kjøtt er bra for deg
- Kjøttspising handler om frihet, valg og individualitet
– Å spise kjøtt og meieriprodukter er et personlig valg. Men PR-strategiene kjøttgigantene bruker for å få folk til å spise mer kjøtt er et samfunnspørsmål, sier Nordø.
Norge var ikke blant landene som ble undersøkt. Det var Frankrike, Polen, Spania, Danmark, Tyskland og Sveits som fikk markedsføringen av kjøtt- og meieriprodukter analysert.
Greenpeace ønsker å stanse offentlig finansiering av kjøttmarkedsføring. Målet er å sikre at lovverket mot villedende markedsføring tas i bruk, og «håndheves effektivt når industrielle virksomheter påstår at kjøttproduktene de selger er bærekraftige.»
– Bønder som driver i dag driver bærekraftig på lokale ressurser, brukes kynisk som reklameplakater for den industrielle kjøttproduksjonen. Det er et problem, både fordi målet deres er å øke kjøttforbruket, men også fordi de bærekraftige bøndene sitter igjen med forsvinnende lite av kaka fra både kjøpefesten og politiske prioriteringer i landbruket, utdyper Nordø.
Bransjen: – Opp til myndighetene å vurdere forbud
Nettstedet Matprat er oppskriftssiden til Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Her reklameres det for kjøtt og egg på en indirekte måte, ved at ingrediensene i oppskriftene inneholder kjøttprodukter og egg.
Kommunikasjonssjef i Matprat, Marthe Helene Bogerud (bildet til h.), sier det er opp til de ansvarlige myndigheter å vurdere eventuelt forbud mot kjøttreklame. Men norsk kjøtt kan være en del av et sunt og bærekraftig kosthold, hevder hun.
– Selv om beitedyrene har høyere klimagassutslipp enn mye annen matproduksjon, bidrar de norske husdyrene til at vi kan utnytte mest mulig av arealene våre til å dyrke eller produsere mat. Vi mener det er viktig å ikke iverksette klimatiltak som reduserer vår evne til matproduksjon, sier Bogerud i en e-post til Naturpress.
Landbruksnæringen har laget en klimaplan der man i fellesskap skal redusere klimagassutslippene sine og øke opptaket av karbon i jord frem mot 2030, tilsvarende 4-6 millioner tonn CO2-ekvivalenter, påpeker hun.
– Men Greenpeace mener å ha påvist at kjøttbransjen bruker 7 myter for å markedsføre kjøtt. Driver ikke bransjen dobbeltkommunikasjon som fører til at kjøttforbruket, og dermed klimagassutslippene, likevel opprettholdes?
– Så lenge man spiser kjøtt i tråd med kostrådene kan kjøtt fint inngå som en del av et sunt og bærekraftig kosthold. For å sikre at kjøttet produseres på en bærekraftig måte, må det produseres på mest mulig norske ressurser, og god dyrevelferd være ivaretatt, svarer Marthe Helene Bogerud.
Vil at industrien legges om
Aud Hegli Nordø i Greenpeace understreker at det ikke er meningen at alle skal bli veganere.
– Men for å unngå de verste virkningene av klimaendringene, må produksjonen og forbruket av kjøtt- og meieriprodukter ned, og industrien må legges om. Vi må produsere på lokale ressurser og ikke importert fôr, vi må benytte mer av arealet vårt og ikke belønne volumproduksjon. Regenerativt jordbruk, hvor husdyr, planter og jordsmonn utfyller hverandre, er en del av løsningen, sier Nordø.