Styreleder i Norges Biloppsamleres Forening, Tor Alm. Foto: NBF.

NRKs programserie «Sløsesjokket» har fått mange til å sperre øynene opp for hvor mye som kastes her i landet. Temaet har på nytt havnet høyt opp i samfunnsdebatten.

Men i næringslivet er det allerede i dag mange bedrifter hvor forretningsmodellen deres handler om å bruke ting om igjen, ikke kaste.

Norges Biloppsamleres Forening (NBF) organiserer bedriftene som driver med demontering av brukte bildeler.

– Gjenbruk er viktig for å skape en ny grønn sirkulærøkonomi, understreker styreleder i NBF, Tor Alm, som naturlig nok snakker sine medlemsbedrifters sak. Som baserer seg på gjenbruk.

Bedriftene han representerer etterlyser insentiver fra myndighetene, slik at brukte bildeler blir benyttet i større grad.

Ill.foto: Pixabay.

Norge ligger langt bak Sverige

I en sammenligning med Sverige kommer Norge dårlig ut. Ifølge tall fra NBF anslås det at kun 2-4 prosent av alle bildeler som benyttes til reparasjon i Norge er brukte, mens tilsvarende tall for Sverige er 10-12 prosent.

Kostnadene på brukte bildeler er noe av forklaringen ifølge NBF, men også at det har vært en skepsis til bruk av brukte bildeler ved reparasjoner fra bilprodusentene og merkeverksteder. Men NBF registrerer at det har skjedd enkelte forbedringer i det siste. Bilimportørene – bilprodusentene har gitt uttrykk for at det bør brukes mere brukte bildeler ved reparasjoner.

– Vi foreslår redusert eller ingen merverdiavgift på brukte bildeler mot forbruker. Videre bør avgiftssystemet stimulere til økt reparasjon og gjenbruk ved redusert moms på reparasjonstjenester, sier Alm.

40 000 biler går rett til hugging hvert år

Bilene som vrakes er nyere enn før, og delene som er på markedet er derfor ofte solide nok til å brukes igjen, påpeker organisasjonen. Likevel er det i Norge 40 000 biler hvert år, eller ca. 30 prosent av alle Norges vrakbiler, som ikke demonteres. Disse går rett til fragmenteringsverk for gjenvinning av materialer.

– Vi må også stimulere bilbransjen selv til å ta i bruk brukte bildeler i reparasjoner. Mange bilforhandlerne og importører forlanger for eksempel at det skal benyttes nye deler for at garantien skal bli opprettholdt. Forsikringsselskapene bør ta et spesielt ansvar her. De legger jo absolutt premissene og kravet om å bruke nye deler i garantitiden bør revideres, sier Alm, som også argumenterer med at økt gjenbruk av bildeler vil gi flere arbeidsplasser i Norge.

Han minner om at Norge har signalisert tilslutning til EU-direktivet om sirkulærøkonomi.


- Annonse -
Vil du annonsere her?