Ill.foto: Unsplash.
- Annonse -

Statsforvalteren i Vestland mener Statens vegvesen må endre både fart og dimensjoner på E39 mellom Stord og Os. Årsaken er de enorme inngrepene i naturen.

Statens vegvesen sendte i fjor høst planprogrammet for E39 Stord-Os (Hordfast) på høring.

Hordfastprosjektet innebærer blant annet en stor bro mellom Os og øya Tysnes og vil gi store inngrep på øya med 2.800 innbyggere.

I sitt høringsinnspill til planprogrammet peker Statsforvalteren i Vestland på nye og mer omfattende funn av truede dyre- og plantearter. De mener også inngrepene i naturen blir svært store på grunn av dimensjonene på prosjektet, skriver Bergensavisen.

– Antallet viktige naturtyper og truede arter i planområdet, må uten tvil være den klart største konsentrasjonen av viktige naturforekomster i hele prosjektet – ny E39 Kristiansand til Trondheim, skriver Statsforvalteren blant annet i sin merknad til reguleringsoppstarten.

Statsforvalteren har registrert «30 boreonemorale regnskoger, 38 kystmyrer og åtte rike sumpskoger» innenfor planområdet for den nye veien og 375 registreringer av ulike truede dyre- og plantearter fordelt på 30 arter.

Statsforvalteren skriver i sin merknad at Vegvesenet bør utrede et alternativ, som begrenser farten og dermed dimensjonene, på en strekning på over 14 kilometer på øya.

- Annonse -

Selve reguleringsplanen skal etter planen sendes til departementet til våren, og til høring i høst.

(©NTB)


- Annonse -